Reklama

Benedykt XVI

Eucharystia jest dla Benedykta XVI centralnym wydarzeniem i streszczeniem całej historii

"Eucharystia jest dla Josepha Ratzingera/Benedykta XVI nie tylko tematem jego pokornego życia i wspaniałej myśli teologicznej, ale przede wszystkim centralnym wydarzeniem i streszczeniem całej historii oraz całego stworzenia, które dąży do zjednoczenia z Bogiem" - uważa ks. prof. Krzysztof Góźdź z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Profesor nauk teologicznych i dogmatyk, wygłosił wykład pt. "Eucharystia w teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI" podczas sympozjum teologicznego w dniach 2-4 września w węgierskim Ostrzyhomiu (Esztergom).

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

Eucharystia

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sympozjum to stanowiło „program wstępny” dla rozpoczętego wczoraj 52. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego, który odbywa się w Budapeszcie w dniach 5-12 września. Prelegenci z różnych krajów omawiali różne aspekty Eucharystii jako źródła życia Kościoła.

"Eucharystia jest dla Josepha Ratzingera/Benedykta XVI nie tylko tematem jego pokornego życia i wspaniałej myśli teologicznej, ale przede wszystkim centralnym wydarzeniem i streszczeniem całej historii oraz całego stworzenia, które dąży do zjednoczenia z Bogiem" - podkreślił ks. prof. Góźdź. Zwrócił uwagę, że dzieje Boga z człowiekiem streszczają się w słowach sakramentalnego przeistoczenia: „Bierzcie, to jest Ciało moje. […] To jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana” (Mk 14,22.24). "Odtąd, gdy Jezus wybrał jako znaki swojej obecności wśród nas chleb i wino, udziela się On nam wierzącym całkowicie w tych znakach jako Zmartwychwstały. Tak Eucharystia jest Paschą Chrystusa, Ofiarą Nowego i Wiecznego Przymierza, ucztą ofiarną, bezkrwawą ofiarą Krzyża i pulsującym sercem Kościoła oraz sakramentem jedności Kościoła" - wyjaśniał.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks. prof. Góźdź wskazał na główne wymiary Eucharystii: eklezjalny (związek Eucharystii z Kościołem), duchowy (adoracja Eucharystii) i liturgiczny (liturgia Eucharystii). Wszystkie te wymiary zamykają się w słowie, które określają jednoznacznie Eucharystię: miłość (agape), dziękczynienie (eucharystion) i pokój (eirene). A te słowa wiąże w jedno słowo chleb (artos): odkąd Słowo stało się ciałem, jest już Chrystus zawsze naszym chlebem.

Podkreślił, że dla Josepha Ratzingera – Benedykta XVI "Eucharystia jako bezkrwawa Ofiara Chrystusa stanowi centrum życia Kościoła, jest źródłem życia i misji Kościoła". "Dzięki Eucharystii żyje wspólnota Kościoła, a w niej każdy wierzący w ukierunkowaniu na życie wieczne z Bogiem i w Bogu. Eucharystia jest zatem "anakephalaiosis" (św. Ireneusz z Lyonu) całego Wydarzenia Chrystusa, które prowadzi do ostatecznego zjednoczenia stworzenia ze Stwórcą. „Słowo stało się ciałem” (J 1,14), aby zawsze mogło być naszym chlebem.

Podziel się cytatem

Reklama

Krew Syna Bożego stała się zadośćuczynieniem za grzech osobowego stworzenia. Jest ona uobecniana na ołtarzu ofiarowanych darów chleba i wina aż do skończenia świata. Ofiara ta posiada wymiar ontyczny w Krzyżu i Zmartwychwstaniu, i dzieje się nieustannie w Kościele jako celebracja i adoracja eucharystyczna. W ten sposób staje się dla wierzących aktywną miłością wertykalną i horyzontalną, niepojętym do końca dziękczynieniem za bycie Boga z nami i ustawicznym pragnieniem pokoju przy łamaniu jednego chleba" - mówił ks. prof. Góźdź i zakończył: "Joseph Ratzinger – Benedykt XVI jest wiernym głosicielem śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa oraz codziennego życia Eucharystią, w której to On sam ofiaruje się nam jako Miłość, Dziękczynienie i Pokój".

Reklama

Podczas trzydniowych obrad wygłoszono kilkanaście referatów. Na temat różnych aspektów Eucharystii jako źródle życia Kościoła mówili m. in.: bp Joseph Marie Ndi-Okalla z Kamerunu o celebracji Eucharystii w Afryce, prof. Antonio Luiz Catelan Ferreira z Brazylii o Eucharystii jako źródle ewangelizacji i służby braterskiej, egzarcha apostolski Grecji bp Manuel Nin Güell OSB o Boskiej Liturgii w tradycji bizantyjskiej, prof. Marianne Schlosser z Austrii o roli Eucharystii w życiu niektórych mistyków, prof. Pierangelo Sequeri z Włoch o celebracji Eucharystii i muzyce kościelnej, metropolita wiedeński oraz egzarcha Węgier w jurysdykcji Patriarchatu Konstantynopolitańskiego Arsenios Kardamakis o Eucharystii jako doświadczeniu Królestwa w Kościele prawosławnym, bp Ivan Šaško z Chorwacji o Eucharystii jako sakramencie pojednania, dominikanin o. Gerard Francisco Timoner z Włoch o Eucharystii i synodalności w Kościele a bp Paolo Martinelli z Włoch o Eucharystii jako źródle świętości życia.

Na Mszę św. wieńczącą tygodniowy 52. MKE w Budapeszcie, w niedzielę 12 września przybędzie papież Franciszek.

2021-09-06 11:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pokarm aniołów

W niektórych parafiach nabożeństwo Drogi Krzyżowej kończy się obrzędem udzielenia Komunii św. Z pewnością nie chodzi tu jedynie o lokalny zwyczaj, ale o głęboką teologiczną prawdę: Chrystus ustanowił bowiem Eucharystię w Wielki Czwartek, ale prawdziwy jej początek to Golgota

Kościół nieprzerwanie uczy, że źródłem skuteczności wszystkich sakramentów jest Krzyż Chrystusa. Potrzebna była krew Zbawiciela, by możliwy był również eucharystyczny cud Chrystusowej obecności. I tu właśnie dotykamy pierwszego, choć na pewno nie najważniejszego, aspektu związanego z Najświętszym Sakramentem. Aby sobie głębiej uświadomić wymowę tego aspektu, warto przytoczyć niesamowicie głębokie słowa św. Tomasza z Akwinu, które doskonale znane są katolikom za sprawą popularnych pieśni eucharystycznych. Należy do nich np. pieśń śpiewana przed wystawieniem Najświętszego Sakramentu „O, zbawcza Hostio”. Jest w niej mowa o konkretnej pomocy, jaką możemy uzyskać za sprawą Najświętszego Sakramentu. Któż nie zna hymnu „Panis Angelicus” tego samego autora, który porównuje Eucharystię z chlebem aniołów? I wreszcie Tomaszowy tekst o niesamowitej dozie pokory zawartej w pieśni: „Zbliżam się w pokorze”. Znajdujemy tam słowa odnoszące się do odwiecznych rozterek i wątpliwości: „Mylą się, o Boże, w Tobie wzrok i smak/ Kto się im poddaje, temu wiary brak/ Ja jedynie wierzyć Twej nauce chcę/ Że w postaci Chleba utaiłeś się”. Warto zaznaczyć, że św. Tomasz żywił ogromne nabożeństwo do Eucharystii, a jego teksty mogłyby służyć jako podręczniki teologicznej wiedzy na ten temat.

CZYTAJ DALEJ

Forum „Jestem mężczyzną, znam swoje miejsce”

2024-04-23 10:54

[ TEMATY ]

forum

mężczyźni

Mat.prasowy

Co słyszymy, trzeba rozgłaszać po dachach! (por. Mt 10, 27). Dlatego zapraszamy na spotkanie Forum pod hasłem „Jestem mężczyzną, znam swoje miejsce” w Częstochowie, 25 maja 2024 r. (sobota), w godzinach od 9 do 16. Będzie to wspólna Eucharystia oraz modlitwa o świętość dla współczesnych mężczyzn. Jak również możliwość wysłuchania konferencji wybitnych Gości oraz szansa na wymianę doświadczeń poprzez przedstawienie osobistego spojrzenia uczestników na męskie sprawy w ramach panelu dyskusyjnego.

CEL

CZYTAJ DALEJ

Licheń: 148. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Żeńskich

2024-04-23 19:45

[ TEMATY ]

Licheń

zakonnice

Karol Porwich/Niedziela

Mszą Świętą w bazylice licheńskiej pod przewodnictwem abp. Antonio Guido Filipazzi, nuncujsza apostolskiego w Polsce, 23 kwietnia rozpoczęło się 148. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Żeńskich. W obradach bierze udział ponad 160 sióstr: przełożonych prowincjalnych i generalnych z około stu żeńskich zgromadzeń zakonnych posługujących w Polsce.

Podczas Eucharystii modlono się w intencjach Ojca Świętego i Kościoła w Polsce. 23 kwietnia to uroczystość św. Wojciecha, patrona Polski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję