Mowa o Andrzeju Koszewskim i Juliuszu Łuciuku, krakowsko-częstochowskim kompozytorze, który zmarł 17 października ubiegłego roku. Ich twórczość na płytach uwiecznił w tym roku chór Filharmonii Częstochowskiej.
W kontrze do orkiestry ludzkich głosów tworzonej przez Koszewskiego zabrzmi klasyczne „Vesperae in Assumptione Beatae Mariae Virginis” Łuciuka, które stanowi wspaniałą wizytówkę kompozytora. Łuciuk w swoich Nieszporach pokazał dokładnie to, do czego sięgać w swojej twórczości kochał najbardziej – tradycję wiary. Wykorzystanie cytatów chorałowych, spokój płynący z każdej części dzieła, a także umiejętne tworzenie mistycznej aury średniowiecza tworzy dzieło kompletne i spójne. Wyjątkowe nie tylko dla naszej rodzimej kultury, ale dla całej europejskiej spuścizny muzyki sakralnej.
Chór Filharmonii Częstochowskiej wydał w tym roku dwie płyty z cyklu „Antologia polskiej twórczości a cappella” mając tym samym na swoim fonograficznym koncie już 5 monograficznych albumów z dziełami polskich kompozytorów. „Dwa oblicza muzyki polskiej” to wspaniała okazja, aby zapoznać się z twórczością dwóch wybitnych polskich kompozytorów, porównać, dostrzec różnice i wielkie możliwości ludzkiego głosu w kreowaniu muzyki.
Pomóż w rozwoju naszego portalu