Reklama

Niedziela w Warszawie

Pokój rodzi się w sercu

Chrześcijanie, muzułmanie i żydzi wspólnie modlili się o pokój. Międzyreligijne spotkanie modlitewne odbyło się w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wspólną modlitwę wyznawców religii monoteistycznych zorganizowano w bielańskiej uczelni w 35. rocznicę zainicjowanego przez św. Jana Pawła II spotkania różnych wyznań i religii w Asyżu.

- Miałem możliwość uczestniczenia w modlitwie w 2003 r. ze św. Janem Pawłem II. Pamiętam, jakim zainteresowaniem cieszy się ta inicjatywa i jakie ma znaczenia dla świata i dla nas wszystkich – powiedział witając uczestników abp Jerzy Pańkowski, rektor ChAT i dodał, że szczególnie dzisiaj słowa „wojna”, „prześladowania”, „cierpienie człowieka”, kiedy brak jest zainteresowania losem drugiego człowieka często stają się tematem powszechnym, który nas dotyka, ale na który nie zawsze mamy wpływ.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Abp Pańkowski zwrócił uwagę, że bardzo ważny jest pokój zewnętrzny, pokój na świecie, pokój militarny. Ale wizja modlitwy o pokój zawsze zakłada także pokój wewnętrzny. - Gdybyśmy wszyscy mieli w naszym wnętrzu pokój, nie byłoby wtedy niepokoju na zewnątrz. Gdybyśmy mieli pokój w naszych sercach, który jest zawsze rezultatem ogromnej pracy i wysiłku, wtedy byśmy pracowali inaczej na rzecz pokoju na zewnątrz. Największym i najsilniejszym narzędziem w tej pracy jest modlitwa – podkreślił gospodarz spotkania.

W modlitwie uczestniczyli przedstawiciele wyznań chrześcijańskich: kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, bp Karol Babi, zwierzchnik Kościoła Starokatolickiego Mariawitów i wiceprezes Polskiej Rady Ekumenicznej, ks. Łukasz Ostróżka z Kościoła Ewangelicko-Augsuburskiego, reprezentujący bp. Jerzego Samca, ks. mitrat dr Toroteusz Sawicki z Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, reprezentujący abp. Sawę, prawosławnego metropolitę warszawskiego i całej Polski oraz Magdalena Wolnik, przedstawicielka wspólnoty Sant’Egidio. Wyznawców islamu reprezentował imam Jabbar Koubaisy, a wyznających judaizm – rabin Michael Schudrich. Obecni byli także Hanna Machińska, zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich i przedstawiciel prezydenta Warszawy.

Reklama

Każdy z przedstawicieli poszczególnych religii, wyznań oraz wspólnot odczytał fragment psalmu 62 w języku polskim „Nie pokładajcie ufności w przemocy ani się łudźcie na próżno rabunkiem”, a następnie odmówił modlitwę w swoim języku: hebrajskim, arabskim, łacińskim, staro-cerkiewno-słowiańskim i oczywiście polskim.

Symbolem modlitewnego spotkania były liście drzewa oliwnego ułożone w kształt rozety katedry w Asyżu, gdzie zaczęło się pierwsze spotkanie międzyreligijne. Krąg rozety to krąg wiecznej, nieustającej modlitwy o pokój.

Współorganizatorem międzyreligijnej modlitwy o pokój było Centrum Myśli Jana Pawła II. Patronatem wydarzenie objęła Polska Rada Ekumeniczna i kard. Kazimierz Nycz.

2021-10-27 15:34

Ocena: +5 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Międzyreligijna modlitwa o pokój

[ TEMATY ]

modlitwa międzyreligijna

Bobolanum

Łukasz Krzysztofka

W Auli Collegium Bobolanum przy ul. Rakowieckiej w Warszawie przedstawiciele religii monoteistycznych wspólnie modlili się o pokój na świecie.

Spotkanie było nawiązaniem do międzyreligijnego Dnia Modlitw o Pokój w Asyżu, którego inicjatorem był św. Jan Paweł II i wpisywało się jednocześnie w festiwal muzyczny Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju, organizowany przez Centrum Myśli Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

Święty ostatniej godziny

Niedziela przemyska 15/2013, str. 8

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Nawiedzając pewnego dnia przemyski kościół Ojców Franciszkanów byłem świadkiem niecodziennej sytuacji: przy jednym z bocznych ołtarzy, wśród rozłożonych książek, klęczy młoda dziewczyna. Spogląda w górę ołtarza, jednocześnie pilnie coś notując w swoim kajeciku. Pomyślałem, że to pewnie studentka jednej z artystycznych uczelni odbywa swoją praktykę w tutejszym kościele. Wszak franciszkański kościół, dzisiaj mocno już wiekowy i „nadgryziony” zębem czasu, to doskonałe miejsce dla kontemplowania piękna sztuki sakralnej; wymarzone miejsce dla przyszłych artystów, ale także i miłośników sztuki sakralnej. Kiedy podszedłem bliżej ołtarza zobaczyłem, że dziewczyna wpatruje się w jeden obraz górnej kondygnacji ołtarzowej, na którym przedstawiono rzymskiego żołnierza trzymającego w górze krucyfiks. Dziewczyna jednak, choć później dowiedziałem się, że istotnie była studentką (choć nie artystycznej uczelni) wbrew moim przypuszczeniom nie malowała tego obrazu, ona modliła się do świętego, który widniał na nim. Jednocześnie w przerwach modlitewnej kontemplacji zawzięcie wertowała kolejne stronice opasłego podręcznika. Zdziwiony nieco sytuacją spojrzałem w górę: to św. Ekspedyt - poinformowała mnie moja rozmówczyni; niewielki obraz przedstawia świętego, raczej rzadko spotykanego świętego, a dam głowę, że wśród większości młodych (i chyba nie tylko) ludzi zupełnie nieznanego... Popularność zdobywa w ostatnich stu latach wśród włoskich studentów, ale - jak widać - i w Polsce. Znany jest szczególnie w Ameryce Łacińskiej a i ponoć aktorzy wzywają jego pomocy, kiedy odczuwają tremę...

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję