Rozważania nad problemami współczesnego wychowania odsyłają do antropologii i etyki, które wpisują się w nurt tradycji filozoficznej. Nie bez znaczenia jest, jaka filozofia leży u podstaw danego obrazu
człowieka. Kolejny, 10. już numer Cywilizacji pozostaje w nurcie filozofii klasycznej, której antropologia i etyka zawiera integralny obraz człowieka. Człowiek ukazany jest w swoich osobowych aktach,
jak rozumne i wolne działanie, które dokonuje się wobec prawdy o dobru. Człowiek jako istota rozumna i wolna przekształca siebie i otaczającą go rzeczywistość i jako taki jest odpowiedzialny za swoje
działania, a ostatecznie - za kształt tej rzeczywistości. Człowiek nie tylko jawi się na sposób statyczny, jako „ktoś”, lecz i na sposób dynamiczny - jako osoba działająca, by
w pełni zrealizować swoje człowieczeństwo w myśl zasady „dobro należy czynić”. Teoria cnót ukazuje człowieka w jego ludzkim - moralnym działaniu. Bez jego rozumienia nie jest możliwe
odpowiedzialne kształcenie i wychowanie człowieka.
W nurcie antropologii integralnej w 10. numerze Cywilizacji piszą m.in.: o. Mieczysław A. Krąpiec - o decyzji jako bycie moralnym, s. Zofia Zdybicka - o świętości jako spełnieniu
się osoby ludzkiej, o. F. W. Bednarski - o etyce i pedagogice, ks. S. Kowalczyk - o ładzie społecznym w ujęciu kard. Stefana Wyszyńskiego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu