Reklama

Niedziela Częstochowska

Biskup tułacz – rzecz o abp. Józefie Gawlinie

Na teatralnej scenie Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II w Częstochowie odbyła się 9 grudnia prapremiera spektaklu „Biskup tułacz” w reżyserii Pawła Woldana, który jest również autorem scenariusza.

[ TEMATY ]

Częstochowa

sztuka

Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II

Marian Florek

Bp Józef Gawlina na audiencji u Piusa XII

Bp Józef Gawlina na audiencji u Piusa XII

Spektakl powstał z potrzeby przypomnienia wspaniałego człowieka, niezwykłego kapłana, a przede wszystkim gorącego polskiego patrioty abp. Józefa Gawliny. Przedstawienie ukazuje jego zmagania o Polskę, już od początku XX w. aż po czasy komunizmu.

– Wydaje się nam, że biskupi są tylko od celebry, błogosławieństw a abp. Gawlina przypomina nam, że biskupi wędrują z ludem i potrafią być również patriotami. I nie jest to nacjonalizm. Szanując swój naród, szanuje się też inne narody – tłumaczył swoją fascynację postacią „biskupa tułacza” Paweł Woldan.

W najnowszej historii Polski abp Gawlina ma swoje poczesne miejsce, obok kard. Augusta Hlonda, bł. kard. Stefana Wyszyńskiego i wielu innych znakomitych kapłanów. Jest piękną kartą polskiego Kościoła. Postać „biskupa tułacza” przypomniana w sztuce teatralnej wymazuje niepamięć, na którą skazała go komunistyczna cenzura. Był odważnym intelektualistą. Nie bał się konfrontacji nawet ze swoimi przełożonymi. Dla niego najważniejsza była prawda. W spektaklu przywołane są trudne rozmowy z papieżem Piusem XII, marszałkiem Józefem Piłsudskim i prezydentem USA Franklinem Delano Rooseveltem.

Reklama

Sztuka oparta jest o wspomnienia abp. Gawliny. W tę postać wcielił się Tadeusz Chudecki. W pozostałych rolach wystąpili: Antoni Rot jako Pius XII, Adam Hutyra jako marszałek Józef Piłsudski i Marian Florek jako prezydent USA F.D. Roosevelt.

– To nie ja odkryłem abp. Józefa Gawlinę, to Pan Bóg jakoś tak pokierował moje artystyczne kroki do tej postaci – powiedział „Niedzieli” Paweł Woldan.

Wśród widzów był abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, który serdecznie podziękował artystom i twórcom przedstawienia za przypomnienie tej znakomitej postaci polskich dziejów. Przywołał przy tej okazji innych polskich biskupów polowych. Nawiązał również do niedawnej beatyfikacji ks. Jana Machy, którego w katowickim więzieniu zamordowali niemieccy naziści.

Producentem spektaklu „Biskup tułacz” było Stowarzyszenie Wspólnota Gaude Mater z Częstochowy.

2021-12-10 09:50

Ocena: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Piazzolla wielkoformatowy

[ TEMATY ]

sztuka

Materiał prasowy

„Oblivion,” „Milonga del Ángel” czy „Libertango”, a może „Adiós Nonino” – co jest opus magnum Astora Piazzolli? Geniusza, który grając na bandoneonie, stworzył swój własny świat ekspresji, nazwany nuevo tango. Na tym maleńkim instrumencie wyczarował jedyną w swoim rodzaju tango operitę (jak sam ją określił) „Maria de Buenos Aires”.

Choć wspaniałe dzieło Argentyńczyka kroczy przez sceny świata, z ikoniczną interpretacją Gidona Kremera, to od polskiej premiery (6 czerwca 2009 r. na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Malta w Poznaniu, miała miejsce dokładnie 41 lat po światowej prapremierze) melomani nie mieli szczęścia do wystawień. Aż tu nagle, 4 stycznia, trafiło na afisz Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie (kierownictwo muzycznie Krzysztofa Meisingera), a przed nami wręcz sensacyjna inscenizacja w Basenie Artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej (premiera 18 stycznia). Operitę wyreżyserował Michał Znaniecki, szefostwo muzyczne objął Hadrian Tabęcki, a w tytułowej roli usłyszymy Alicję Węgorzewską, szefową WOK.

CZYTAJ DALEJ

Łzy św. Józefiny Bakhita

1 października 2000 r., w strugach deszczu, na Placu św. Piotra w Rzymie Jan Paweł II kanonizował sudańską dziewczynę.

Była niewolnicą. Zabrano jej wszystko. Cały dziecięcy świat. Zapomniała nawet swojego imienia, bo przeżycia związane z niewolą były silniejsze niż pamięć o sobie. "Bakhitą", tzn. "Szczęśliwą", nazwali ją łowcy niewolników. Aż do śmierci pamiętała ciężar łańcuchów na nogach. Dlaczego została nazwana "Szczęśliwą"? Może szczęściem okazało się dla niej to, że żyła w dobie, gdy kończył się czas czarnego niewolnictwa?

CZYTAJ DALEJ

Abp Grušas dla KAI: końcowy dokument zgromadzenia w Pradze bez propozycji reform

2023-02-08 15:23

[ TEMATY ]

synod

Karol Porwich/Niedziela

Propozycje reform w Kościele nie będą tematem dokumentu końcowego europejskiego zgromadzenia synodalnego, jakie w dniach 5-12 lutego odbywa się w Pradze. Potwierdził to przewodniczący Rady Konferencji Biskupich Europy (CCEE) abp Gintaras Grušas.

Odpowiadając na pytanie KAI, metropolita wileński oświadczył, że nie taki jest cel dokumentu ani samego procesu synodalnego. Zaznaczył, że „nie mamy przedstawiać rozwiązań problemów, mamy doświadczać synodalności:. Spodziewa się jednak, że problemy i „rany”, o których mówiono w czasie zgromadzenia, będą w nim wspomniane. – Ale to nie jest dokument programowy, nie będziemy więc w nim proponować ostatecznych rozwiązań problemów, jakie występują w Kościele – podkreślił abp Grušas.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję