Reklama

Porady prawnika

Nowe zasady przyznawania świadczenia przedemerytalnego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od 1 sierpnia 2004 r. prawo do świadczeń przedemerytalnych ustalają oddziały ZUS, a nie jak wcześniej powiatowe urzędy pracy. Drugą istotną zmianą jest zasada, że świadczenie można otrzymać dopiero po półrocznym okresie pobierania zasiłku dla bezrobotnych. Wniosek o świadczenie przedemerytalne należy zatem złożyć w oddziale ZUS. Pamiętajmy, że może z nim wystąpić tylko osoba, która jest zarejestrowana jako bezrobotna i która przez co najmniej 6 miesięcy pobierała zasiłek dla bezrobotnych oraz spełnia określone wymagania dotyczące wieku, okresu uprawniającego do emerytury i rozwiązania stosunku pracy. Wniosek będzie można złożyć na specjalnym formularzu, co pozwoli uniknąć błędów i gwarantuje, że wszystkie potrzebne dane ZUS otrzyma.
Osoba występująca o świadczenie przedemerytalne będzie musiała podać w nim:

imię i nazwisko oraz datę urodzenia; numer ewidencyjny PESEL, numer identyfikacji podatkowej NIP; serię i numer dowodu osobistego; adres stałego zameldowania i do korespondencji, jeśli jest inny; wskazać, w jaki sposób świadczenie to ma być przekazywane - na konto w banku czy za pośrednictwem poczty.

Wniosek należy złożyć w terminie 30 dni od wydania przez powiatowy urząd pracy dokumentu poświadczającego półroczny okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych. Jest bardzo ważne, by zmieścić się w tym terminie, bowiem niedotrzymanie go spowoduje odmowę przyznania świadczenia. W szczególnych przypadkach termin ten będzie można przywrócić, ale będzie to zależało od ZUS.
Zdarza się, że w okresie pobierania zasiłku dla bezrobotnych osoba podejmuje lub bierze udział w pracach interwencyjnych czy robotach publicznych. Jeżeli praca zakończy się po upływie owych 6 miesięcy, osoba ma na złożenie wniosku 14 dni od zakończenia tej pracy i termin ten nie podlega przywróceniu!
Do wniosku należy dołączyć dokumenty uzasadniające prawo do tego świadczenia. Przede wszystkim trzeba udowodnić staż pracy i sposób rozwiązania stosunku pracy. Będą to zatem dokumenty potwierdzające przebyte okresy składkowe i nieskładkowe - świadectwa pracy, zaświadczenie lub wpisy w legitymacji ubezpieczeniowej oraz świadectwo pracy zawierające podstawę rozwiązania stosunku pracy z ostatniego miejsca zatrudnienia lub postanowienie o upadłości, jeśli osoba prowadziła pozarolniczą działalność gospodarczą. Z urzędu pracy zaś potrzebujemy decyzję o utracie prawa do zasiłku i potwierdzenie, że dana osoba jest nadal zarejestrowana jako bezrobotna i że w czasie pobierania zasiłku nie odmówiła - bez uzasadnionej przyczyny - przyjęcia propozycji zatrudnienia. Jeśli pracowaliśmy w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych, a w przypadku osób, które utraciły prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, potrzebne jest zaświadczenie o dacie zarejestrowania jako osoba bezrobotna. Ponadto osoba występująca o świadczenie musi złożyć oświadczenie, że nie zachodzą okoliczności, które wykluczają przyznanie świadczenia przedemerytalnego, a zatem posiadanie nieruchomości rolnej o powierzchni użytków rolnych przekraczającej 2 ha przeliczeniowe. Jeśli osoba pobiera już rentę z tytułu niezdolności do pracy, inwalidzką, strukturalną lub zagraniczną, świadczenie emerytalne będzie przyznane, ale jego wypłata będzie zawieszona do czasu zakończenia ich wypłacania. W przypadku uprawnienia do renty rodzinnej, osoba musi się zdecydować, co wybiera - rentę czy świadczenie przedemerytalne.
Osoba ubiegająca się o świadczenie przedemerytalne musi także złożyć oświadczenie o wysokości miesięcznego przychodu, jeśli uzyskuje go z tytułu zatrudnienia, służby lub pozarolniczej działalności gospodarczej. Wypłata świadczenia przedemerytalnego może być bowiem z tego powodu zawieszona lub zmniejszona.
Występujący z wnioskiem musi także poinformować ZUS, czy ma ustalony kapitał początkowy, a jeśli tak - wskazać oddział i podać numer sprawy. Powinno się również dołączyć dokumenty potrzebne do ustalenia w przyszłości emerytury, ale jeśli nie zrobimy tego w terminie, tzn. nie dołączymy tych dokumentów do tych potrzebnych do świadczenia przedemerytalnego, nie będzie to przeszkodą do ustalenia prawa do tego świadczenia.
ZUS przyśle nam decyzję w ciągu 30 dni od daty ostatniego wyjaśnienia w tej sprawie. Pierwsze wypłaty nastąpią dopiero po 1 lutego 2005 r. z uwagi na półroczny status osoby bezrobotnej.
Od tej decyzji przysługuje nam odwołanie w ciągu 30 dni od jej doręczenia do sądu okręgowego - sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Odwołanie takie możemy złożyć również, jeśli w ciągu 2 miesięcy nie otrzymamy odpowiedzi. Odwołanie wnosimy na piśmie do organu rentowego, który wydał decyzję, lub ustnie do protokołu. Od wyroku sądu okręgowego możemy złożyć odwołanie do sądu apelacyjnego, ale w terminie 14 dni od doręczenia stronie skarżącej uzasadnienia. Nie otrzymamy go z urzędu - musimy wystąpić o doręczenie nam uzasadnienia. Jeśli nie zażądamy doręczenia z uzasadnieniem, mamy 14 dni od dnia ogłoszenia wyroku na wniesienie apelacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Przybylski do księży: musicie być kapłanami nadziei

2024-09-30 18:29

[ TEMATY ]

kapłaństwo

nadzieja

bp Andrzej Przybylski

BP KEP

Bp Andrzej Przybylski

Bp Andrzej Przybylski

Owce nie pójdą za pasterzem, który nie ma nadziei. I dlatego ten Rok Jubileuszowy jest nam kapłanom bardzo potrzebny, byśmy sobie na nowo uświadomili nadzieję, za którą idziemy, bo ona zawieźć nas nie może, bo miłość Boża jest rozlana w naszych sercach cokolwiek działoby się na świecie - powiedział bp Andrzej Przybylski, który przewodniczył Mszy św. w Narodowym Sanktuarium św. Józefa z okazji Diecezjalnego Dnia Świętości Kapłańskiej.

Kapłani z diecezji kaliskiej rozpoczęli Dzień Świętości Kapłańskiej w katedrze św. Mikołaja w Kaliszu. Konferencję formacyjną wygłosił bp Andrzej Przybylski, a po niej księża mieli możliwość skorzystania z sakramentu pokuty i pojednania oraz prywatnej adoracji Najświętszego Sakramentu.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - patronka misji

Przed swoją śmiercią św. Teresa (1873-1897) przyrzekła, że będzie z nieba „spuszczać deszcz róż”. Dlatego ikonografia przedstawia Świętą z naręczami róż, które oznaczają łaski, jakie za jej wstawiennictwem ludzie otrzymują. Te właśnie niezwykłe łaski stały się przyczyną popularności Świętej w świecie, oraz tak rychłego wyniesienia do chwały ołtarzy. W roku 1923 papież Pius XI ogłosił ją błogosławioną, a już dwa lata później wpisał ją uroczyście do katalogu świętych. W roku 1944 papież Pius XII ogłosił św. Teresę drugą, obok Joanny d´Arc, patronką Francji. W roku 1947, w 50-lecie śmierci św. Teresy, odbyła się we Francji wielka peregrynacja relikwii Świętej.
CZYTAJ DALEJ

Stronie Śląskie. Niedzielna Eucharystia dla służb mundurowych

2024-10-01 09:02

[ TEMATY ]

Stronie Śląskie

ks. Grzegorz Góra

powódź w Polsce (2024)

Parafia Matki Bożej Królowej Polski i św. Maternusa w Stroniu Śląskim

Msza święta dla służb mundurowych

Msza święta dla służb mundurowych

W parafii Matki Bożej Królowej Polski i Świętego Maternusa odbyła się wyjątkowa Msza Święta, podczas której modlono się za strażaków, żołnierzy oraz wszystkie służby, które niosą pomoc mieszkańcom po tragicznej powodzi.

Spotkanie w kościele parafialnym stało się sposobnością, by wspólnie dziękować Bogu za siły do dalszej służby i zawierzyć swoje działania Bożej opiece. Liturgia miała miejsce miało miejsce w niedzielę 29 września br. Kościół wypełnił się zarówno mieszkańcami, jak i przedstawicielami służb, którzy w tym trudnym czasie ramię w ramię pracują, by usuwać skutki kataklizmu. - Cieszymy się, że udało się zorganizować takie spotkanie. Inicjatywa tej Mszy Świętej wyszła od samych strażaków i żołnierzy, co pokazuje, jak bardzo potrzebują duchowego wsparcia – napisał w mediach społecznościowych ks. Grzegorz Góra proboszcz parafii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję