Reklama

Sursum corda

A Jezus jest tak blisko...

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„...gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie»” (J 21, 4-6).
Słowa Jezusa są bardzo serdeczne, ojcowskie: „Dzieci, macie coś do jedzenia?”. Jest to pytanie bardzo zwyczajne, zdawać by się mogło - najbardziej naturalne, bo Jezus pyta swoich uczniów o rzeczy egzystencjalne. Jednocześnie wskazuje na możliwość połowu ryb, żeby zaspokoić ich głód.
Kościół także myśli i troszczy się o egzystencję swoich wiernych. W polskich parafiach prowadzi się wiele znaczących prac na rzecz biednych i potrzebujących, wszyscy widzimy, jak pięknie i systematycznie pracuje kościelna Caritas, znana jest charytatywna działalność wielu domów zakonnych, które na swój sposób pomagają biednym, współpracuje też Kościół z instytucjami samorządowymi, starając się zmniejszyć obszar biedy.
Gdy więc dzisiaj świętujemy Zmartwychwstanie Pańskie, chcemy także odnieść się przede wszystkim do tych braci i sióstr, którzy sobie nie radzą, którym potrzebna jest pomoc. Dzisiaj nasze myśli biegną ku polskim dzieciom, które często głodne idą do szkoły, które nie mają co jeść. To przerażające, że w XXI wieku doszło do tego, że w Polsce są głodne dzieci. Nie możemy przejść obok tego problemu obojętnie. Jest wszakże bardzo wielu ludzi, którzy mają nadmiar dóbr materialnych. Jakże dobrze byłoby, gdyby ci ludzie otworzyli swoje serca, żeby pomyśleli o tym, że ich bracia głodują, że mieszkają w nieogrzewanych pomieszczeniach, bo nie mają pracy, a oni mogliby choć trochę zmniejszyć to cierpienie i jednocześnie napełnić ich serca wiarą w ludzi i nadzieją. Sądzę też, iż jest w naszym kraju bardzo wielu zdolnych, ambitnych ludzi, otwartych na to, żeby nie tylko pomagać innym, ale stworzyć nowy ład w Ojczyźnie, żeby odrzucić wszystko to, co nazywa się po prostu przestępstwem przeciwko narodowi. Może dobrze by było, byśmy w poszczególnych grupach zastanawiali się, co zrobić, żeby nie było tylu nieszczęśliwych i płaczących.
Zwracamy się do lekarzy, którzy przyjmują pacjentów, żeby nie pobierali wygórowanych honorariów od ludzi biednych. Często bowiem docierają do nas informacje, że wielu z nich nie ma litości i miłosierdzia dla pacjenta, że podwyższają opłaty, zapominając, że tak trudno dziś ludziom o każdą złotówkę. Zwracamy się z serdeczną prośbą do urzędników na różnych szczeblach administracji, by nie byli bezdusznymi automatami dla swoich petentów. Mamy świadomość, że biurokracja, w którą wchodzimy, dyktowana przez Unię Europejską, jest okrutna dla ludzi, którzy nie radzą sobie z wieloma dokumentami, formularzami. Urzędy, zanim będą egzekwować, powinny przede wszystkim jak najlepiej informować, wiedząc, że stopień przyswajalności tego typu informacji jest w społeczeństwie bardzo zróżnicowany. Prośbę o łaskawość i dobroć dla brata rodaka kierujemy wszędzie. Bo wszędzie obok nas znajdują się ludzie i każdy człowiek oczekuje na życzliwość i zrozumienie.
Gdy więc podczas tegorocznych Świąt Wielkiej Nocy będziemy doznawać wielkich przeżyć wiary, które daje nam Jezus Zmartwychwstały, to starajmy się zamieniać je na zwyczajne czyny, które będą świadczyły o tym, że nasze serce przeniknięte jest miłością Jezusa, który zwyciężył śmierć. Wiele może zrobić człowiek dla człowieka, gdy oprze swoje siły wewnętrzne na mocy Jezusa Zmartwychwstałego. Chrześcijaństwo zawsze było silne siłą świadectwa. Choć słowa uczą, to bardziej pociągają przykłady: dobrego życia, miłosiernego serca, pomocy okazywanej ludziom potrzebującym. To wyzwania szczególnie aktualne dziś, w dobie prawdziwej swawoli słowa, siejącego zamęt w duszach ludzkich. Świadectwo życia weryfikuje wartość głoszonych teorii.
A warto poświęcić swoje życie i wiele swoich możliwości dla braci. Pan Jezus powiedział, że przychodzi do nas zwłaszcza wtedy, gdy widzimy człowieka biednego, nędznie odzianego, chorego, w więzieniu... W tych ludziach mamy dostrzegać Jego szczególną obecność. Gdy im pomagamy, pomagamy samemu Jezusowi. W tych trudnych czasach nie wolno nam o tym zapomnieć i nie zauważyć Jezusa, który tak często do nas przychodzi.
Trzymajmy się Jezusa Zmartwychwstałego. Idźmy za Nim jak uczniowie, którym objawił się po swoim zmartwychwstaniu. Zauważmy, że oni szukając Jezusa, byli w ciągłym napięciu. Analizowali, że przecież ich oczy pałały, gdy wykładał im naukę (por. Łk 24, 32). Oby i nasze oczy zapałały żywiej w Roku Eucharystii, gdy Kościół przypomina nam tę wielką prawdę o naszym Bogu, ukrytym w Eucharystycznych Postaciach, gdy tak wielu ludzi podejmuje decyzję większej modlitwy i adoracji Najświętszego Sakramentu. I niech nasza miłość do Jezusa ujawni się w otwarciu serca na potrzeby bliźnich.
Eucharystia jest darem Boga dla człowieka, dla ludzkości, darem obecności Jezusa, i powinna się stać pokarmem dla każdego z nas, pokarmem, który umacnia, daje siłę i wzrost. Jezus Eucharystyczny przychodzi, żeby wyzwolić nasze serca z okowów niemocy i opieszałości i otworzyć je na bliźniego. Dlatego jesteśmy niezmiernie wdzięczni Ojcu Świętemu, że daje nam możliwość pogłębienia kultu Jezusa Eucharystycznego i przeżywania obecnego Roku Eucharystii jako Roku Betlejemu - Domu Chleba. Takie jest przesłanie Wielkanocy Anno Domini 2005.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Papież: bł. Rajmund Llull uczył, jak służyć Panu i być szczęśliwym

2024-05-03 16:49

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/ALESSANDRO DI MEO

Również i ten, kto zostaje papieżem, musi nadal dążyć do spotkania z Panem, do pełnego oddania się służbie Bożej - przyznał Franciszek na audiencji dla członków Fundacji Blanquerna z Uniwersytetu Rajmunda Llulla. Papież odniósł do postaci patrona tego barcelońskiego uniwersytetu. Bł. Rajmund Llull żył na przełomie XIII i XIV w. Był katolickim filozofem, matematykiem i pisarzem.

Tytułowym bohaterem jego napisanej w języku katalońskim powieści był Blanquerna, który zmagając się z różnymi problemami i pokusami dąży do chrześcijańskiej doskonałości. Zostaje też papieżem i reformuje Kościół.

CZYTAJ DALEJ

Pielgrzymi z diecezji bielsko-żywieckiej dotarli do Łagiewnik

2024-05-04 16:28

Małgorzata Pabis

    Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie Łagiewnikach w piątek 3 maja dotarła 12. Piesza Pielgrzymka diecezji bielsko-żywieckiej.

    Na szlaku, liczącym około stu kilometrów, 1200 pątnikom towarzyszyło hasło „Tulmy się do Matki Miłosierdzia”. Po przyjściu do Łagiewnik pielgrzymi modlili się w bazylice Bożego Miłosierdzia w czasie Godziny Miłosierdzia i uczestniczyli we Mszy świętej, której przewodniczył i homilię wygłosił bp Piotr Greger.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję