Reklama

Niedziela Świdnicka

Felieton na Wielki Post

Jak nie zmarnować Wielkiego Postu?

W wytrwaniu na wielkopostnej drodze może nam pomóc praktyka, jaką swoim braciom zaproponował święty Jan Bosko.

[ TEMATY ]

Wielki Post

felieton

ks. Paweł Traczykowski

xmb

Ks. Paweł Traczykowski - Wikariusz parafii katedralnej, absolwent Instytutu Patrystycznego Augustinianum w Rzymie, wykładowca w WSD Świdnica

Ks. Paweł Traczykowski - Wikariusz parafii katedralnej, absolwent Instytutu Patrystycznego Augustinianum
w Rzymie, wykładowca w WSD Świdnica

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Któż z nas, kiedy pochyla swoją głowę i przyjmuje popiół słysząc słowa „Pamiętaj, że prochem jesteś i w proch się obrócisz, nawracajcie się i wierzcie w ewangelię”, nie ma w sercu gorącego pragnienia realizacji wielkopostnych postanowień. Więcej modlitwy, brak słodyczy czy kawy. A potem…

Równie wielu z nas na zakończenie Wielkiego Postu widzi, że tak naprawdę nie tylko nie udało się nam zrealizować naszych postanowień, ale także, że był to kolejny zmarnowany czas, kolejna stracona okazja spotkania z Bogiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Piszę te słowa wchodząc w kolejny w moim życiu Wielki Post. Podobnie jak wielu z was mam serce pełne planów i postanowień. Zadaje sobie jednocześnie pytanie: Co warto zrobić, by tego czasu nie zmarnować?

Na pierwszym miejscu w czasie wielkopostnej drogi jako najważniejsze słowo powinno nam towarzyszyć słowo TERAZ. Nie jutro, za godzinę, za chwilę. Decyzję o wytrwaniu w postanowieniu podejmuje w konkretnej chwili, jeśli ją odłożę na za chwilę prawie na pewno przegram. Jako przykład podzielę się doświadczeniem sięgnięcia po telefon lub smartfon. Czynie to bardzo często z myślą, że to tylko 5 minut, zaraz go odłożę. Za każdym razem, gdy mówię sobie: daj sobie jeszcze 5 minut, nic się nie stanie spędzam przed ekranem telefonu dużo więcej czasu. Czasu, który już do mnie nie wróci, a który mogłem wykorzystać inaczej.

Reklama

W wytrwaniu na wielkopostnej drodze może nam pomóc praktyka, jaką swoim braciom zaproponował święty Jan Bosko. Zachęcał ich bowiem do tego, żeby jeden dzień w miesiącu przeżyli tak, jakby był on rzeczywiście ostatnim dniem ich życia.

W tej praktyce nie chodzi rzecz jasna o strach, lecz o coś zupełnie innego. O zapytanie siebie czy cenię i jak wykorzystuje każdą chwilę mojego życia, o pytanie co powiedziałbyś, powiedziałabyś swojemu mężowi, żonie, dzieciom, gdyby to był ostatni dzień, jak bym go spędził. Jednocześnie ta praktyka otwiera serce na istotę wiary- spojrzenie, że moim ostatecznym i jedynym celem życia jest zjednoczenie z Bogiem w wieczności, ku niej idę, będąc na ziemi pielgrzymem.

Na początku Wielkiego Postu słyszymy fragment ewangelii, w którym Jezus w Kazaniu na Górze mówi o modlitwie, poście i jałmużnie, praktykach, które podejmujemy przygotowując się do świat Zmartwychwstania Pańskiego. Jezus przestrzega nas, byśmy choćby poszcząc nie byli jak faryzeusze, którzy przez ponury wygląd chcą wszystkim pokazać, że oni teraz poszczą.

Taka postawa i nam, grozi na wielkopostnej drodze. Mogę chcieć wszystkim pokazać, że teraz sobie czegoś odmawiam. Mogę to czynić nie tylko ze szlachetnych intencji, ale by u innych wzbudzić podziw i zachwyt.

Jezus, jak wiemy, krytykuje taką postawę faryzeuszy. Warto pamiętać, iż Jezus chce naszej postawy pokuty i postu. Prosi nas jednocześnie, byśmy poszcząc zadali sobie dwa bardzo ważne pytania. Po pierwsze czy mam jasno określoną intencję, w której podejmuje wyrzeczenie. Jeśli nie taki post będzie pozbawiony sensu.

Po drugie praktyka postu wiąże się…. z radością i pokojem serca. Jak mawiał święty Jan Bosko: „szatan boi się ludzi radosnych”. Moim zadaniem jest wiązać post nie ze smutkiem, lecz czasem radości. Przez niego bowiem zbliżam się do Boga. Żeby nie zmarnować czasu Wielkiego Postu konieczna jest także walka z najgorszą pokusą, jaka dotyka każdego, kto chce zbliżyć się do Boga. Jest to pokusa zniechęcenia, wycofania się po pierwszej, zazwyczaj bolesnej porażce z realizacji postanowień. Nawet w sytuacji, kiedy danego dnia nie uda mi się zrealizować postanowienia, nie powinienem pozwolić na to, by nie spróbować od nowa, jeszcze raz. Wtedy na pewno Wielki Post nie będzie zmarnowany.

2022-03-05 15:37

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trzecia światowa w kawałkach?

Niedziela szczecińsko-kamieńska 42/2024, str. VI

[ TEMATY ]

felieton

Leszek Wątróbski

Przemysław Fenrych

Przemysław Fenrych

Wojny w świecie, konflikty u nas – różny kaliber, istota ta sama. Zróbmy coś z tym!

Wyobraź sobie pokój” – pod takim hasłem w dniach 22-24 września 2024 r. odbyło się Międzynarodowe Spotkanie Pokoju zorganizowane przez Wspólnotę Sant’Egidio. Podczas tej konferencji padła informacja (wypowiedział ją anglikański arcybiskup Canterbury Justin Welby), że obecnie w świecie toczy się równocześnie 56 otwartych konfliktów zbrojnych. Arcybiskup powołał się na informacje ONZ, ale zdaje się, że ta liczba jest nazbyt optymistyczna (jeśli można użyć takiego słowa w kontekście wojny). Międzynarodowy Instytut Studiów Strategicznych opublikował analizę, w której pisze o 183 (! ) konfliktach zbrojnych, które toczą się obecnie w świecie, a cierpi w nich coraz bardziej ludność cywilna. 183 wojny! Siedzę sobie spokojnie w moim pokoju, patrzę przez okno na wyzłocone jesiennym słońcem liście, wieje spokojny wiaterek, a tylko troszkę dalej, a przecież ciągle blisko mnie w zglobalizowanym świecie niemal dwie setki wojen z morzem cierpienia w każdej! We wszystkich artykułach na ten temat na pierwszym miejscu wymienia się trwającą już trzeci rok w środku Europy wojnę w Ukrainie napadniętej przez Federację Rosyjską. Zaraz potem Bliski Wschód, a w nim od dawna Syria i Irak, a od roku wojna Izraela z Hamasem w Strefie Gazy ostatnio „wzbogacona” o wojnę z Hezbollahem w Libanie. Do tego bliskowschodniego wojennego teatru dodać jeszcze trzeba krwawe starcia w Jemenie. Tuż obok wojny afrykańskie: w Etiopii, Somalii, Sudanie, a w innych afrykańskich krajach (Kongo, Niger) walki trwają ustawicznie z przerażającym procederem wciągania dzieci w zabijanie. W Indochinach mamy wojnę domową w Birmie (dziś Mjanma) i wojnę między Azerbejdżanem i Armenią o Górny Karabach… Dodatkowo przerażające jest to, że niemal każda z tych lokalnych na razie wojen może się rozlać szeroko, może się przerodzić w konflikt światowy z bezpośrednim udziałem mocarstw dysponujących bronią masowego rażenia. Rację ma papież Franciszek, który już od kilku lat mówi, że Trzecia Wojna Światowa już trwa, tyle, że w kawałkach. Na razie…? I czy to, że „tylko” w kawałkach jest jakąś pociechą dla tych, którzy już teraz z powodu wojny giną, cierpią, tracą majątek, są zmuszeni uciekać z własnych domów? Jaka na tę sytuację powinna być nasza odpowiedź, ludzi i społeczeństw cieszących się obecnie spokojem, bezpieczeństwem i choćby względną zasobnością? Czyli także nas, Polaków?
CZYTAJ DALEJ

Nazaretanki odpowiadają na tekst Onetu i "Newsweeka": Sugestie o przemocy są krzywdzące

2025-01-08 07:45

[ TEMATY ]

oświadczenie

nazaretanki

Red./ak/GRAFIKA CANVA

„Sugestie o przemocy, jakie pojawiły się w artykule, są bezpodstawne i krzywdzące” - mówi s. Lidia Waszkowiak, dyrektor Szkoły Sióstr Nazaretanek w Warszawie, w przesłanej reakcji na artykuł "Sekrety liceum u Nazaretanek. Źródłem przemocy były siostry i uczennice. Zwykle te pobożne".

Publikujemy przesłaną reakcję na artykuł "Sekrety liceum u Nazaretanek. Źródłem przemocy były siostry i uczennice. Zwykle te pobożne".
CZYTAJ DALEJ

Zostań statystą w filmie. Potrzeba aż tysiąca osób!

2025-01-08 13:54

[ TEMATY ]

historia

film

statyści

aktorstwo

mat. prasowy

Już w lutym wystartuje ostatnia tura dni zdjęciowych do filmu „Znak sprzeciwu”, opowiadającego poruszającą historię strajku szkolnego z 1984 roku we Włoszczowie. Produkcja przyciągnęła znane nazwiska polskiego kina, takie jak: Rafał Zawierucha, Sebastian Fabijański, Piotr Cyrwus, Mieczysław Hryniewicz, Dominika Kluźniak, Henryk Gołębiewski, Bartłomiej Błaszczyński czy Wojciech Słupiński. Jednak, aby produkcja doszła do skutku, potrzebnych jest aż 1000 statystów!

“Znak sprzeciwu” opowie o wydarzeniach, jakie rozegrały się we Włoszczowie w 1984 roku podczas strajku szkolnego. Właśnie wtedy setki uczniów stanęły w obronie krzyża, który władze partyjne próbowały zdjąć z sal lekcyjnych.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję