Reklama

Niedziela Częstochowska

Misterium muzyką pisane

Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana zaprasza na niezwykłe misterium pasyjne, będące połączeniem muzyki, słowa, obrazu i światła: „Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu”, które odbędzie się 8 kwietnia o godz. 19.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W programie: Jan Sebastian Bach, „Die Kunst der Fuge” BWV 1080 (fragmenty) – instrumentacja Andrzej Kosendiak oraz James MacMillan – „Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu” – kantata na chór i smyczki.

„Sztuka fugi” („Die Kunst der Fuge”) BWV 1080 to ostatnie dzieło w dorobku najwybitniejszego kompozytora epoki baroku, jednego z najważniejszych twórców muzycznych wszech czasów, Johanna Sebastiana Bacha. Dzieło składające się z części zwanych kontrapunktami od momentu swego powstania wzbudzało kontrowersje, począwszy od samego tytułu, przez brak wskazówki, na jaki instrument lub zespół instrumentów zbiór jest przeznaczony, po układ cyklu, którego sam Johann Sebastian Bach już nie zdołał nadzorować i zaakceptować w całości. Negatywne przyjęcie było także spowodowane strukturą dzieła: całość była oparta na jednym temacie, w jednej tonacji. „Kunst der Fuge”, zawierająca wszystkie cechy sztuki absolutnej długo nie była zrozumiana ani doceniona. Dziś dzieło nosi miano mistrzowskiego i niewielu artystów decyduje się na jego wykonanie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Z kolei pasyjna kantata MacMillana powstała w 1959 r. na zamówienie telewizji BBC, ponad 200 lat po pierwszym wykonaniu „Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu” Josepha Haydna. Utwór współczesnego szkockiego kompozytora nawiązuje do muzyki średniowiecznej i barokowej, zawiera elementy szkockiego folkloru oraz brzmień z tradycyjnych chorałów protestanckich, np. Johanna Sebastiana Bacha. Właśnie te dwie tradycje – katolicką i protestancką – kompozytor łączy w sposób niezwykle przemyślany. Treść utworu to zapisane słowa wypowiedziane przez Jezusa tuż przed śmiercią. Andrzej Kosendiak powiedział, że ta kantata jest przykładem dzieła, w którym nowoczesny język muzyczny służy przekazaniu głębokich emocji. Emocje, które wiążą się z tym tekstem, kompozytor doprowadza do szczytu.

Wystąpią:

Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej

Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum

Janusz Siadlak – przygotowanie chóru

Agata Chodorek, Małgorzata Kątnik – soprany

Aleksandra Michniewicz, Ewelina Wojewoda – alty

Paweł Zdebski, Marek Belko – tenory

Maciej Adamczyk, Michał Pytlewski – basy

Andrzej Kosendiak – dyrygent

Adam Klocek – prowadzenie

ks. Mikołaj Węgrzyn – recytacje


2022-04-04 09:23

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ku pokrzepieniu serc

Dwa zespoły artystyczne Filharmonii Częstochowskiej tęsknią za publicznością i koncertami. Dlatego postanowiły online zaprezentować swoją indywidualną pracę artystyczną.

Pierwszy pokaz online muzyków Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej miał miejsce tuż przed majówką, a wybór padał na pierwszą część Symfonii g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Każdy z nich (Tomasz Kulisiewicz – I skrzypce, Karolina Korelus – II skrzypce, Tomasz Ptak – altówka, Siergiej Rysanow – wiolonczela, Jan Kołacki – kontrabas, Anna Zmarzły – flet, Wojciech Pompka – I obój, Marcin Langner – II obój, Wojciech Pyda - I klarnet, Arkadiusz Uchacz – II klarnet, Jan Wiśniowski – I fagot, Piotr Otręba – II fagot, Stanisław Przygoda – I waltornia, Marek Kuc – II waltornia) nagrał osobno, w swoim domu swoją partię. Potem materiał został scalony. Technicznie opracował go Adam Celiński i jego Studio Radioaktywni. Projekt koordynował dyrektor Ireneusz Kozera. Kierownictwo muzyczne sprawował dyrektor artystyczny Filharmonii Częstochowskiej Adam Klocek, który zachęca do jego obejrzenia: „Szanowni Państwo, ponieważ ze względu na epidemię musimy pozostawać w domach i pracujemy indywidualnie, chcielibyśmy umilić Państwu czas, pokazać że pracujemy, ćwiczymy, że Filharmonia Częstochowska działa. I chcieliśmy zaprosić Państwa – w tym nieco mniejszym, kameralnym składzie do wysłuchania I części słynnej Symfonii g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusza Mozarta i chcielibyśmy Państwu przedstawić naszą pracę wspólną, ale jednocześnie osobną”. Koncert online jest dostępny na https://bit.ly/Orkiestra online.
CZYTAJ DALEJ

Wigilia Bożego Narodzenia: znaczenie i obyczaje

[ TEMATY ]

wigilia

Karol Porwich/Niedziela

Uroczystość Bożego Narodzenia wprowadzono do kalendarza świąt kościelnych w IV wieku. Dwieście lat później ustaliła się tradycja wieczornej kolacji, zwanej wigilią. Wieczerza wigilijna jest niewątpliwie echem starochrześcijańskiej tradycji wspólnego spożywania posiłku, zwanego z grecka agape, będącego symbolem braterstwa i miłości między ludźmi.

Gdy w drugiej połowie IV w. Synod w Laodycei zabronił biesiadowania w świątyniach, zwyczaj ten przeniósł się do domów wiernych. W Polsce Wigilię zaczęto obchodzić wkrótce po przyjęciu chrześcijaństwa, choć na dobre przyjęła się dopiero w XVIII w.
CZYTAJ DALEJ

Bożonarodzeniowe spotkania

2024-12-24 17:04

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W Wigilię Bożego Narodzenia Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz odwiedził chorych i starszych.

W godzinach porannych Ordynariusz Sandomierski zawitał na niektóre oddziały Szpitala Specjalistycznego im. Ducha Świętego w Sandomierzu. Odwiedzając chorych i dyżurujący personel medyczny razem z dyrektorem placówki dr n. med. Markiem Tombarkiewiczem i kapelanem ks. Tadeuszem Pawłowskim, SAC, złożył Bożonarodzeniowe życzenia.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję