Czarnek: od nowego roku szkolnego ruszają zajęcia z historii i teraźniejszości
Od nowego roku szkolnego będziemy mieć w szkołach historię i teraźniejszość, czyli naukę historii drugiej połowy XX wieku – powiedział w środę minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
Szef resortu edukacji w Programie I Polskiego Radia przypomniał, że nowy przedmiot – historia i teraźniejszość – nauczany będzie w I i w II klasie szkoły ponadpodstawowej. Zastąpi on w liceum ogólnokształcącym i technikum oraz w branżowej szkole I stopnia przedmiot wiedza o społeczeństwie (w zakresie podstawowym).
Reklama
"Mamy już przygotowane podstawy programowe, wszystkie przepisy są gotowe. Czekamy na podręczniki i od 1 września ruszamy" – powiedział.
Podziel się cytatem
Dodał, że ograniczona zostanie wiedza o społeczeństwie i historia tradycyjna, by "druga połowa XX w. i pierwsze lata XXI w. były bardziej znane społeczeństwu".
Oprócz tego, jak przypomniał szef MEiN, rozbudowana zostanie edukacja dla bezpieczeństwa. Podkreślił, że nie zostanie przywrócone przysposobienie obronne. "To się dzieje teraz w porozumieniu z Ministerstwem Obrony Narodowej" – przekazał.
Reklama
Zaznaczył, że dodane zostaną elementy przysposobienia obronnego w postaci teoretycznej nauki obsługi broni w VIII klasie szkoły podstawowej, a w klasie I szkoły ponadpodstawowej wyjście na strzelnicę.
Podziel się cytatem
"W perspektywie dłuższej, ale nie od 1 września tego roku, będzie +biznes i zarządzanie+, czyli bardziej efektywne nauczanie przedsiębiorczości. Będzie również kwestia obligatoryjnego wyboru religii lub etyki" – zapowiedział. (PAP)
Z żelazną konsekwencją będziemy prowadzić badania naukowe, gmina po gminie, powiat po powiecie, na temat heroiczności narodu polskiego w ratowaniu Żydów – mówi minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
Artur Stelmasiak: Beatyfikacja rodziny Ulmów jest ważnym wydarzeniem religijnym dla osób wierzących, ale jest także istotna dla państwa polskiego ze względu na politykę historyczną. Czy ich historia może być inspirująca do prowadzenia dalszych badań naukowych?
Dr hab. Przemysław Czarnek: Postawa rodziny Ulmów jest kwintesencją tego, co w Polakach jest najlepsze. Ich historia ma walor zarówno edukacyjny, jak i wychowawczy. Są przykładem ludzi, którzy żyli i wzrastali – oni jako rodzice i ich dzieci – w kulturze chrześcijańskiej, która nakazuje ratować bliźnich. Robili to, mając świadomość zagrożenia śmiercią. Ich beatyfikacja na gruncie religijnym jest wyniesieniem na ołtarze zwykłej, a jednocześnie heroicznej postawy ludzi, którzy na najwyższym stopniu w swojej hierarchii mieli wartości chrześcijańskie. Z punktu widzenia społecznego i historycznego jest to jeden z moich celów, który będę realizował z żelazną konsekwencją, a mianowicie przeprowadzenie gruntownych badań międzyuniwersyteckich, gmina po gminie, powiat po powiecie, na temat heroiczności narodu polskiego w ratowaniu Żydów. Mnóstwo z nich zostało uratowanych dzięki postawie Polaków, która do dzisiaj nie została wyjawiona na kartach historii. To jest nasze zaniedbanie i musimy to jak najszybciej nadrobić.
Proponowaliśmy stronie rządowej żeby zmiany w kwestii lekcji religii były wprowadzane spokojniej, nie tak gwałtownie. Patrzymy na ogromną rzeszę katechetów, którzy nagle są postawieni w sytuacji dość kłopotliwej i trudnej dla nich. Mogą stracić pracę - mówił w "Gościu Wydarzeń" arcybiskup Adrian Galbas, metropolita warszawski.
Propozycja Kościoła jest bardzo sprawiedliwa. Nie może być wyboru między religią a niczym. Obowiązkiem szkoły jest także wychowanie do wartości, dlatego propozycja, którą przedstawialiśmy w czasie rozmów ze stroną rządową brzmiała: dobrze, jedna godzina w szkołach średnich jak najbardziej, ale jako lekcja obowiązkowa do wyboru z etyką - powiedział abp Galbas.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.