Reklama

Najwcześniejsi świadkowie wiary

"Niedziela" kontynuuje comiesięczną publikację kolejnych części Nowego Testamentu. Obecnie w ramach inicjatywy "Biblia w rodzinie" oddajemy w Państwa ręce Listy Apostolskie (cz. I)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Listy Apostolskie (cz. I) zawierają cztery dzieła, których bezdyskusyjnym autorem jest św. Paweł. Są to: List do Rzymian, Pierwszy i Drugi List do Koryntian oraz List do Galatów. Wszystkie dzieła powstały, jak się przypuszcza, w latach 50. pierwszego stulecia. Każde z nich skierowane jest do różnych adresatów. Apostoł usiłuje odpowiedzieć na pytania dręczące poszczególne lokalne wspólnoty chrześcijan oraz zaradzić ich potrzebom zarówno duchowym, jak i niekiedy materialnym.
Apostoł Narodów sam założył większość gmin poza terenami Palestyny, podczas praktycznie nieustannych wojaży po rozległych połaciach rzymskiego imperium. Był jego obywatelem, dlatego też mógł m.in. bez przeszkód swobodnie podróżować. O życiu i dokonaniach mieszkańca Tarsu (obecnie południowa Turcja) dowiadujemy się wprost z jego Listów i pośrednio z Dziejów Apostolskich. W każdym razie był on jedną z najbardziej barwnych postaci początków religii chrześcijańskiej. Na jego temat powstało kilkaset poważnych publikacji książkowych oraz niezliczona ilość innych opracowań.
Listy Apostolskie (cz. I) zostaną zaprezentowane w chronologicznej kolejności, zgodnie z przypuszczalnym czasem powstania tych utworów.

List do Galatów (Ga)

Pismo to zostało prawdopodobnie zredagowane ok. 54 r. w Efezie (rozbieżności w jego datowaniu wahają się od 49 aż do 58 r.). Jego zaś adresatami są nawróceni na chrześcijaństwo poganie, którym św. Paweł głosił Dobrą Nowinę podczas ewangelizacyjnych podróży. Ten wielowątkowy List cechuje emocjonalny styl. Jest on napisany żywym, czasem bardzo osobistym językiem.
Głównym tematem Ga jest usprawiedliwienie przed Bogiem dzięki wierze w Ewangelię, którą Apostoł proklamuje mieszkańcom Galacji (m.in. okolice dzisiejszej tureckiej Ankary), położonej w dawnej Azji Mniejszej. Pojawili się tam fałszywi głosiciele nowiny o Jezusie z Nazaretu, powodując wątpliwości w wierze. Negowali prawdziwość apostolatu Pawłowego oraz nawoływali do powrotu do żydowskich praktyk związanych przede wszystkim z rytem obrzezania.
W tej atmosferze Apostoł Narodów broni swojej apostolskiej godności, twierdząc, że tylko Dobra Nowina daje prawdziwą wolność. Dzięki niej wiara w Syna Bożego już nie musi nawiązywać do religii izraelskiej i praktyk w niej podejmowanych. Można na co dzień żyć w owej wolności w Chrystusie ("Ku wolności wyswobodził nas Chrystus..." - por. 5, 1) dzięki praktykowaniu cnót chrześcijańskich, o których mowa w końcowej części Listu do Galatów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Listy do Koryntian (1 Kor, 2 Kor)

Czytając Nowy Testament, nie dziwi nas, że spotykamy w nim dwa pisma skierowane do mieszkańców Koryntu (jedno z najbardziej znanych miejsc starożytności). Św. Paweł napisał wiele listów do tej gminy. W pierwszych wiekach chrześcijaństwa zostały one ze sobą mniej lub bardziej umiejętnie połączone i właśnie w takiej formie dotrwały do naszych czasów.
Przypuszcza się, że korespondencja ta powstała pod koniec lat 50. Zwykle bibliści podają rok 57 jako orientacyjną datę jej napisania, choć, oczywiście, jest to data umowna. Założyciel gminy korynckiej odpowiada w niej na wiele pytań, które dręczyły pierwszych chrześcijan. Dotyczyły one zarówno doktryny, jak i stylu życia. Środowisko pogańskie sprzyjało bowiem wątpliwościom w wierze i jej wypaczaniu. Dlatego też Apostoł bardzo spokojnie wyjaśnia wszelkie wątpliwości.
Dzięki Listom do Koryntian dowiadujemy się m.in. o Bóstwie Ducha Świętego, o charyzmatach czy chrześcijańskiej mądrości. Przede wszystkim jednak Listy zostawiają nam ponadczasowe nauczanie o Eucharystii (np. 11 rozdz. 1 Kor) czy też o zmartwychwstaniu Jezusa i naszym (np. 15 rozdz. 1 Kor). Ponadto św. Paweł szczegółowo omawia wiele innych zagadnień odnoszących się wprost do życia gminy w Koryncie.

List do Rzymian (Rz)

Sama nazwa tego listu wydaje się bezpośrednio wskazywać na jego adresatów. Są nimi mieszkańcy największej metropolii czasów antycznych. Z treści pisma wynika jednak, że skierowane jest ono raczej do chrześcijan nawróconych z judaizmu niż z pogaństwa. Św. Paweł prezentuje w Liście do Rzymian nauczanie o usprawiedliwieniu przez wiarę w Jezusa Chrystusa, który wypełnia żydowskie oczekiwania, jednocześnie będąc prawdziwym Bogiem.
Pismo prawdopodobnie zostało zredagowane w Koryncie ok. 58 r. Podjęte w nim zostały bardzo ważne, jak na owe czasy, teologiczne tematy. Poza wykładnią nauczania o usprawiedliwieniu Apostoł szeroko omawia zagadnienie grzechu oraz tematykę panowania Ducha Świętego w ludzkich sercach. Właśnie On i Jego "prawo" (por. rozdz. 8) tak naprawdę daje życie wspólnocie wierzących w Jezusa Chrystusa.
Zaprezentowane wyżej dzieła Apostoła Narodów są jednymi z najpiękniejszych utworów Nowego Testamentu. Sięgają korzeni naszej wiary widzianej oczyma jednego z jej najbardziej gorliwych głosicieli. Jednocześnie odpowiadają na wiele pytań, które dręczyły poszczególne gminy.
Dzięki Listom dowiadujemy się, jak żyli i co czuli pierwsi chrześcijanie. Nie zapominajmy, że Pawłowe Listy powstały przynajmniej dziesięć lat wcześniej niż Ewangelie kanoniczne. Wczytując się w nie, odkrywamy ponadczasowe prawdy, które Bóg objawia o swoim Synu za pośrednictwem Pawła z Tarsu.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwo Anny i Adama Stachowiaków: życie w czystości ma sens

On jest wokalistą, niegdyś otwarcie mówiącym o sobie: agnostyk. Ona – pisarką, która wierzy w Boga i Jego plan na życie. Spotkali się, by założyć rodzinę i swoim świadectwem udowodnić młodym ludziom, że życie w czystości ma sens. Są po ślubie cywilnym, mają dwie córeczki, teraz przygotowują się do zawarcia sakramentu małżeństwa i zdecydowali się na zachowanie czystości. Jaką to ma dla nich wartość, skąd ta decyzja i dlaczego w tekstach swoich piosenek i w swoich książkach stawiają na ewangelizację? O to Annę i Adama Stachowiaków pyta Angelika Kawecka.

Wierzycie, że Pan Bóg posługuje się ludzkimi więzami miłości, aby nawrócić człowieka?

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Włoszczowska

Niedziela kielecka 18/2014, str. 4-5

[ TEMATY ]

Matka Boża

Autorstwa Mqrcin79 - Praca własna, commons.wikimedia.org

Po raz pierwszy na kartach historii Włoszczowa pojawiła się w 1154 r., kiedy to Henryk Sandomierski przekazał Joannitom z Zagości małą wieś o nazwie Vloszczova. Miejscowość przechodziła z rąk do rąk, by w XVI wieku trafić w posiadanie możnego rodu Szafrańców.

Od połowy tego wieku notuje się wzrost znaczenia Włoszczowy. Dzięki Hieronimowi Szafrańcowi, staroście chęcińskiemu, w 1539 r. król Zygmunt I Stary nadaje jej prawa miejskie. Włoszczowa rozwija się, lecz nie jest to rozwój gwałtowny. Na początku XIX wieku jest znowu wsią, a utracone prawa miejskie w latach insurekcji kościuszkowskiej odzyskuje w 1815 r. Kilkadziesiąt lat później, w 1867 r., staje się centrum utworzonego powiatu. Szybko zwiększa się liczba mieszkańców, wśród których znaczny procent to Żydzi. Według ks. Jana Wiśniewskiego „Nad szarzyzną małomiasteczkowych domów góruje tu starożytna świątynia i nowozbudowany gmach miejscowego gimnazjum”. Aż trudno uwierzyć, że jeden z takich szarych małomiasteczkowych domów był miejscem, w którym nastąpiły wydarzenia na trwale zmieniające historię miejscowości. Aby je poznać, trzeba cofnąć się kilkaset lat.

CZYTAJ DALEJ

Piemont: beatyfikowano księdza zamordowanego przez faszystów

Dzień po dniu stawał się coraz bardziej proboszczem wszystkich, proboszczem każdego, proboszczem ubogich; w końcu proboszczem męczennikiem - mówił w niedzielę 26 maja kard. Marcello Semeraro podczas Mszy beatyfikacyjnej ks. Giuseppe Rossiego. Celebracja miała miejsce w katedrze w Novarze, stolicy diecezji, na terenie której pracował zamordowany przez faszystów kapłan. Uczestniczyło w niej ok. 1500 wiernych i 150 prezbiterów.

Ks. Rossi zginął zaledwie w wieku 32 lat po 8 latach posługi kapłańskiej. Większość tego czasu był proboszczem w górskiej piemonckiej wiosce Castiglione d'Ossola. Podczas II wojny w tym regionie trwały walki partyzanckie. 26 lutego 1945 r. do wioski wkroczyły oddziały faszystowskie, mszcząc się po tym, jak garibaldowskie oddziały zabiły dwóch z ich kompanów. Prowadzili przesłuchania, podpalili niektóre domy, oskarżyli ks. Rossiego o danie znaku miejscowym bojownikom poprzez dzwony kościelne. Pomimo tego ostatecznie zostawili duchownego na wolności, a on poświęcił się niesieniu pocieszenia przerażonej ludności i spowiadaniu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję