Reklama

Wiara

16 października 2022

Zaskakujące słowa Jezusa o modlitwie?

XXIX Niedziela zwykła, rok C, Ewangelia: Łk 18:1-8

[ TEMATY ]

duchowość

Ewangelia

PhotoCredit S. Amata CSFN

Pokój św. Brata Alberta Chmielowskiego w Zakopanem

Pokój św. Brata Alberta Chmielowskiego w Zakopanem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Wstęp

Jak się modlić? Co jest najważniejsze podczas modlitwy? Dlaczego się modlimy? Jakie są owoce modlitwy? To tylko niektóre pytania, które zadają sobie ludzie. W dzisiejszej Ewangelii Jezus mówi jaka powinna być modlitwa. Używa bardzo mocnego przykładu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2. Słowa klucze

Jezus opowiedział swoim uczniom przypowieść o tym, że zawsze powinni się modlić i nie ustawać.

Słowo „powinni” jest zapisane w języku greckim jako „dei”. Dosłownie oznacza to „konieczność”, aby zrealizować plan Pana Boga. Nie jest to więc opcjonalne. Bez modlitwy nie będziemy pełnili woli Bożej.

Jezus mówi też, aby w modlitwie „nie ustawać”, dosłownie greckie wyrażenie „me enkakein” można tłumaczyć: „nie poddawać się”.

W pewnym mieście żył sędzia, który Boga się nie bał i nie liczył się z ludźmi. W tym samym mieście żyła wdowa, która przychodziła do niego z prośbą: „Obroń mnie przed moim przeciwnikiem!” Przez pewien czas nie chciał; lecz potem rzekł do siebie: „Chociaż Boga się nie boję ani z ludźmi się nie liczę, to jednak, ponieważ naprzykrza mi się ta wdowa, wezmę ją w obronę, żeby nie nachodziła mnie bez końca i nie zadręczała mnie.

Zmiana postawy sędziego nastąpiła, ponieważ wdowa „zadręczała go”. W greckim oryginale jest tu użyte słowo „hypopiadzo”, co dosłownie oznacza „podbić komuś oko”. Użycie tego samego czasownika jest w obrazie boksowania w liście św. Pawła do Koryntian (rozdział 9, wers 27).

To nie jest przypadek, że Jezus używa takiego słowa w kontekście modlitwy. Żeby „podbić komuś oko” trzeba być fizycznie blisko niego. Podobnie na modlitwie, trzeba być blisko Boga. A On jest fizycznie w naszych kościołach i kaplicach obecny w Najświętszym Sakramencie.

Słuchajcie, co mówi ten niesprawiedliwy sędzia. A Bóg, czyż nie weźmie w obronę swoich wybranych, którzy dniem i nocą wołają do Niego, i czy będzie zwlekał w ich sprawie? Powiadam wam, że prędko weźmie ich w obronę.

Reklama

Jeśli niesprawiedliwy sędzia wziął w opiekę wdowę, to o ileż bardziej Bóg, który jest czystą miłością weźmie w opiekę tych, którzy zwracają się do Niego o pomoc na modlitwie.

3. Dziś

Jaki mam obraz Boga? Czy wierzę, że Bóg troszczy się o mnie, jest wrażliwy na moją modlitwę? Czy moja modlitwa jest rozmową z kochającym Bogiem? Czy staram się być przy Nim w kościele czy kaplicy, gdzie jest fizycznie w Najświętszym Sakramencie?

ks. Paweł Rytel-Andrianik

2022-10-15 18:54

Ocena: +8 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O bracie Izaaku i pierwszych mnichach nad Nilem

Z mnichami, jak to zwykle bywa, jest problem. Trudno powiedzieć, kiedy dokładnie pojawili się nad Nilem. Nie ma o nich żadnych wzmianek u autorów, którzy piszą w II czy III wieku. Natomiast w dziełach redagowanych w IV wieku mnich jest już codziennością i jego obecności, charakteru jego życia, nie trzeba nikomu wyjaśniać. Owo przejście od nieobecności do powszechności jest dla nas nieuchwytne i zapewne tak już zostanie. Mnisi po prostu wchodzą na scenę historii i już.

CZYTAJ DALEJ

Weigel: deklaracja "Dignitas infinita" mogłaby być lepsza

2024-04-26 10:55

[ TEMATY ]

George Weigel

Ks. Tomasz Podlewski

Chociaż opublikowana 8 kwietnia deklaracja Dykasterii Nauki Wiary „Dignitas infinita” zawiera wiele ważnych stwierdzeń dotyczących obrony życia i godności człowieka, to dokument ten mógłby być jeszcze lepszy - uważa znany amerykański intelektualista katolicki i biograf św. Jana Pawła II, prof. George Weigel. Swoje uwagi na ten temat zawarł w felietonie opublikowanym na łamach portalu „The First Things”.

Zdaniem prof. Weigla najbardziej uderzający w watykańskim dokumencie doktrynalnym jest brak odniesień do encykliki Veritatis splendor św. Jana Pawła II z 1993 r. i jego nauczania, że niektóre czyny są „wewnętrznie złe”, że są poważnie złe z samej swojej natury, niezależnie od okoliczności. Zaznacza, iż fakt, że niektóre działania są złe „jest podstawą, na której Kościół potępia wykorzystywanie seksualne, aborcję, eutanazję, wspomagane samobójstwo i współczesne formy niewolnictwa, takie jak handel ludźmi”. Zgadza się, że jak mówi deklaracja, są to „poważne naruszenia godności ludzkiej”, ale dokument ten nie mówi dlaczego tak jest. „Nie dlatego, że obrażają nasze uczucia lub wrażliwość na ludzką godność, ale dlatego, że możemy wiedzieć na podstawie rozumu, że zawsze są one poważnie złe i to należało to jasno stwierdzić” - uważa.

CZYTAJ DALEJ

Bądźmy razem

2024-04-26 14:30

WSD

Już 1 maja odbędzie się kolejny Dzień Otwartej Furty w Wyższym Seminarium Duchownym w Sandomierzu. Zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję