Reklama

Inauguracja roku akademickiego na Wydziale Teologicznym UMK w Toruniu

Niedziela toruńska 44/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wydział Teologiczny Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu 3 października br. rozpoczął uroczyście drugi rok swego działania. Indeksy otrzymało 180 studentów magisterskich studiów dziennych i 71 magisterskich studiów zaocznych uzupełniających. Łącznie z klerykami seminariów toruńskiego i włocławskiego oraz słuchaczami podyplomowego studium teologii studiować będzie 511 osób.
Uroczysta inauguracja rozpoczęła się Mszą św. w kaplicy Wyższego Seminarium Duchownego w Toruniu. Przewodniczył jej biskup toruński dr Andrzej Suski, Wielki Kanclerz Wydziału Teologicznego. W homilii wskazał on na potrzebę odważnego angażowania się w dzieło ewangelizacji w świecie. "Nikomu nie godzi się trwać w bezczynności" - przypomniał słowa Jana Pawła II. Podkreślił znaczenie rzetelnych studiów, modlitwy i świadectwa ubogiego życia wszystkich uczniów Chrystusa.
Druga część inauguracji odbywała się w auli UMK. Po pieśni Gaude Mater Polonia w wykonaniu chóru Wydziału Teologicznego "Tibi Domine" przemawiał dziekan ks. prof. Jerzy Bagrowicz. Otwierając nowy rok akademicki, dziękował szczególnie władzom uniwersytetu za pomoc w organizowaniu wydziału. Wskazał na uniwersalne znaczenie uprawiania teologii jako odpowiedź na kryzys kultury skażonej agnostycyzmem i relatywizmem moralnym. Przypomniał doniosłe wydarzenie pierwszego roku istnienia wydziału - 3 lutego br. Jan Paweł II przyjął na audiencji władze uniwersytetu i nowo powstałego wydziału, udzielając na jego prace swego błogosławieństwa.
Po ślubowaniu studenci I roku otrzymali indeksy z rąk prodziekana prof. Ireneusza Mikołajczyka. Przedstawiciel studentów - kleryk V roku Maciej Grabowski mówił, że chcą oni odpowiedzieć na wezwanie Ojca Świętego z Toronto i stawać się apostołami trzeciego tysiąclecia, "światłem świata i solą ziemi".
Wykład inauguracyjny pt. Homo capax est gratiae wygłosił prodziekan ds. nauki - ks. dr hab. Mirosław Mróz. Wskazał w nim na znaczenie łaski Bożej w życiu moralnym chrześcijanina oraz na potrzebę traktatu o łasce w wykładzie teologii moralnej.
Prorektor UMK - prof. Marek Zaidlewicz wyraził radość z obecności teologii na toruńskim uniwersytecie. Stwierdził, że w dobie globalizacji, która ma i plusy, i minusy, świat bardzo potrzebuje katechizacji. Życzył młodemu wydziałowi sukcesów zarówno w dziedzinie dobrego kształcenia i studiów, jak i badań naukowych.
Bp Andrzej Suski przypomniał, że 7 czerwca 1999 r. w auli UMK, miejscu dzisiejszej inauguracji, Jan Paweł II spotkał się ze światem polskiej nauki. Papież apelował wtedy o pracę na rzecz pojednania rozumu i wiary. Ksiądz Biskup podkreślił, że zadanie to staje przed profesorami i studentami Wydziału Teologicznego UMK, którym życzył radości ze zgłębiania wiedzy teologicznej i filozoficznej. Na zakończenie inauguracji chór "Tibi Domine" prowadzony przez ks. Mariusza Klimka zaśpiewał tradycyjne Gaudeamus igitur.
Życząc toruńskiej teologii sukcesów, należy podkreślić duże zainteresowanie studiowaniem tej dyscypliny. Świadczy o tym fakt, że limit przyjętych na pierwszy rok studiów dziennych zwiększono ze 150 do 180 osób. Obok tegorocznych maturzystów są wśród nich studenci innych wydziałów UMK, którzy teologię wybrali jako drugi kierunek. Pierwszym obcokrajowcem na wydziale będzie studentka z Białorusi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Błogosławiona augustianka

Nauczyła się czytać i pisać, dopiero gdy wstąpiła do klasztoru. Była mistyczką, otrzymała dar łez i ekstaz. Upominała papieża Aleksandra VI.

Giovanna Negroni, znana wszystkim jako Nina, pochodziła z bardzo biednej, wieśniaczej rodziny Zanina i Giacominy Negroni. W Żywotach świętych z 1937 r. czytamy: „Rodzice jej, ludzie pobożni i cnotliwi, byli tak ubodzy, że nie mogli Weroniki posyłać do szkoły, tak że nie nauczyła się czytać ani pisać. Nie przeszkadzało jej to jednak nauczyć się od rodziców cnotliwości i gorącej miłości Pana Boga”. Nina zapragnęła życia zakonnego. W wieku 18 lat zapukała do drzwi surowego mediolańskiego klasztoru Sióstr Augustianek św. Marty, ale jej nie przyjęto. Giovanna Negroni nie zrezygnowała jednak ze swoich marzeń. W 1466 r., już jako 22-letnia dziewczyna, wstąpiła do klasztoru, gdzie pozostała do śmierci. Po przyjęciu otrzymała imię Weronika i powierzono jej najprostsze zadania. Opiekowała się portiernią, ogrodem i kurnikiem. Dla Weroniki najważniejsze były sprawy Boże i zjednoczenie się z Oblubieńcem. Dużo się modliła, podejmowała posty i pokutę. Została mistyczką. W kontemplacji osiągnęła taki stopień zaawansowania, że otrzymała dar łez, a nawet ekstaz. Otrzymała również dar proroctwa i czytania w ludzkich sercach. Bardzo intensywnie odczuwała swój stan jako grzeszny. Często rozważała Mękę Pańską. Gdy ze względu na jej słabe zdrowie proszono ją, by się oszczędzała, mówiła: „Chcę pracować, póki mam czas”. Ilekroć rozmyślała nad życiem Chrystusa i Jego cierpieniami, otrzymywała mistyczne wizje. Dopiero w klasztorze nauczyła się czytać i pisać. „Przez modlitwę i rozmyślanie rosła w niej znajomość rzeczy Boskich i w cnotach wielkie czyniła postępy” – czytamy w Żywotach świętych.
CZYTAJ DALEJ

Szwecja zamyka kościoły w ramach programu "sprawiedliwości klimatycznej"

2025-01-09 21:33

[ TEMATY ]

ekologia

Szwecja

kościoły

fot. Canva

Luterański Kościół Szwecji zamknie siedem kościołów na wyspie Gotlandia, w tym zabytkowe kościoły z okresu średniowiecza, od października do maja każdego roku w ramach programu "sprawiedliwości klimatycznej", który ma na celu wyeliminowanie wykorzystania paliw kopalnych - informuje portal lifesitenews.com.

Kościół Szwecji zamyka zabytkowe kościoły w chłodniejszych miesiącach roku, aby zrealizować swoje cele klimatyczne.
CZYTAJ DALEJ

Czy szkoły wymuszają udział uczniów w zbiorkach WOŚP? Wolontariat uczniowski między dobrowolnością a presją społeczną

2025-01-12 19:55

[ TEMATY ]

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy to akcja, która od lat budzi ogromne emocje – zarówno pozytywne, jak i negatywne. W szkołach, gdzie idea wolontariatu jest szczególnie promowana, często pojawiają się pytania: czy uczniowie są faktycznie zachęcani do udziału w zbiórkach WOŚP, czy może odczuwają presję, by w nich uczestniczyć?

Niekiedy uczniowie i rodzice zgłaszają obawy, że udział w zbiórkach WOŚP bywa traktowany jako "oczekiwany" lub "mile widziany obowiązek". Pojawiają się sytuacje, w których presja rówieśników, a nawet nauczycieli, prowadzi do poczucia, że brak zaangażowania oznacza brak solidarności. Jak zatem znaleźć równowagę między szczytnym celem a poszanowaniem prawa ucznia do wyboru? Co na to przepisy prawa oświatowego? Co mogą i powinni zrobić rodzice?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję