Niedziela podlaska 14/2002
Józef Rydzewski
pl.wikipedia.org
Fresk Fra Angelico Zwiastowanie, Konwent San Marco we Florencji
Święta Boża Rodzicielko i Matko Dobrej Rady! Przyrzekamy Ci,
z oczyma utkwionymi w Żłóbek betlejemski, że odtąd wszyscy staniemy
na straży budzącego się życia.
W a l c z y ć b ę d z i e m y w obronie każdego
dziecięcia i każdej kołyski równie mężnie, jak Ojcowie nasi walczyli
o byt i wolność Narodu, płacąc krwią własną. Gotowi jesteśmy raczej
śmierć ponieść, aniżeli śmierć zadać bezbronnym.
Dar życia uważać będziemy za największą Łaskę Ojca wszelkiego
Życia i za najcenniejszy skarb Narodu. (z Jasnogórskich Ślubów Narodu
Polskiego - 28 sierpnia 1956 r.)
Uroczystość Zwiastowania Pańskiego przypada 25 marca
i decyzją Episkopatu Polski ustanowiono ten dzień - Dniem Świętości
Życia. Wyjątkowo w tym roku Kościół obchodzi ją 8 kwietnia, gdyż
dzień 25 marca wypada w Wielkim Tygodniu i dlatego jest ona przeniesiona.
Powstanie tej uroczystości łączy się z refleksją nad historią zbawienia
w czasach chrześcijańskich. Dokumenty liturgiczne nie mówią o formalnym
święcie, co nie znaczy, że nie było ono obchodzone w liturgii. Wiele
mówiącym faktem może być zbudowana w IV wieku w Nazarecie bazylika
Zwiastowania. Święto posiadało różne nazwy. Najstarsza z nich jest
określeniem związanym z homilią Abrahama z Efezu - Euaggelismos.
Liturgia bizantyjska zachowuje tę nazwę do dnia dzisiejszego. Sakramentarz
gregoriański z Padwy podaje bardzo charakterystyczne określenie:
Annuntiatio sanctae Dei Genetricis et passio eiusdem Domini (Zwiastowanie
Bożej Rodzicielce i Męki Pana). Mszał z 1570 r. używa określenia:
Święto Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny, a Mszał papieża Pawła
VI: Zwiastowanie Pańskie. Powstaje pytanie dlaczego uroczystość ta
jest obchodzona 25 marca? Odpowiedź na to pytanie wynika z ustalenia
daty uroczystości Bożego Narodzenia. Skoro uroczystość Narodzenia
Pańskiego obchodzimy 25 grudnia, to z "obliczenia biologicznego"
wynika, że Zwiastowanie Pańskie ma być obchodzone 25 marca. Mszał
z 1970 r. przynosi nam nowe modlitwy, a zwłaszcza własną prefację,
która wysławia Boga za narodzenie Syna Bożego dla zbawienia ludzi.
W tym dziele uwydatniona jest rola Maryi, Jej przyjęcie z wielką
wiarą Słowa Bożego i noszenie z miłością Jezusa w niepokalanym łonie.
Zwiastowanie Pańskie spełnia obietnice dane narodowi wybranemu -
Izraelowi.