Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Audycja biblijna: Rembrandt i Łukaszowy tekst o Emaus

O tym, jak fragment Łukaszowego tekstu o uczniach idących do Emaus (Łk 24, 13-35) inspirował w kolejnych 30 latach twórczości malarskiej wielkiego Rembrandta opowiada bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Przypominając o dramatycznych kolejach losu życia XVII-wiecznego artysty duchowny powtarza za znawcami historii sztuki, że „w miarę upływu lat Rembrandt staje się coraz bardziej samotny w tym sensie, że jest coraz bardziej skoncentrowany na swej wizji, a jego malarstwo staje się coraz bardziej niezależne”. Jednocześnie zauważa, że następujące realizacje motywu „wieczerzy w Emaus” stają się bardziej uwewnętrznione i uduchowione.

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Wikimedia.commons.org, Artsviewer.com, Rkd.nl

[7] Rembrandt 1660, olej 50 x 64 cm Luwr

[7] Rembrandt 1660, olej 50 x 64 cm Luwr

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Biblia jest czytana w sposób indywidualistyczny i rozumiana dosłownie. Rembrandt jednak dokonuje także aktualizacji przesłania tekstu biblijnego przez to, że stara się wyrazić to, co sam aktualnie przeżywa i jakie emocje wyraża w przedstawianych postaciach” – cytuje biskup wybitnego historyka sztuki Jana Białostockiego.

Proponuje przyjrzenie się w tym kontekście siedmiu dziełom interpretującym w języku obrazu wydarzenia w Emaus – od przedstawienia tego tematu w 1628 roku do jego ujęcia z 1660 roku. Konfrontuje analizę przedstawionego motywu z konkretnymi faktami życia genialnego malarza, który z hołubionego i majętnego staje się bankrutem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zestawienie siedmiu dzieł Rembrandta traktowanych jako owoc oddziaływania na niego ewangelijnego tekstu prowadzi do wniosku, że szukał on adekwatnego ujęcia spotkania dwóch uczniów z Jezusem przy stole w Emaus. We wszystkich bowiem realizacjach występuje Jezus z dwoma uczniami. W niektórych przedstawieniach sceny występują dodatkowe osoby, w oddali (obraz z 1630), czy w pobliżu samego stołu. Mistrz światłocienia przedstawia objawienie osoby, bóstwa i dobroci Jezusa. We wcześniejszych dziełach skupia swoją uwagę na reakcjach uczniów na rozpoznanie Pana, w późniejszych zaś koncentruje się na postaci Jezusa i promieniowaniu Jego dobroci. Mniejszą wagę przywiązuje do gestu łamania chleba (1654), jeszcze mniejszą do refleksji uczniów po zniknięciu Jezusa. Rembrandt nie stworzył sceny wędrówki czy przekonywania uczniów przez Jezusa do tego, co w Pismach odnosiło się do Niego” – podsumowuje bp Pindel, zastanawiając się, co mogło poruszyć Rembrandta w „biblijnej historii o Emaus”.

Cytuje na koniec Andre Malraux z książki „Nierzeczywiste”: „Rembrandt kocha Chrystusa. Tym goręcej, że od miłości oczekuje odpowiedzi na ziemskie zagadki, jedynego głosu zwyciężającego lęk pierworodny. Odpowiedzią jednak nie jest życie Jezusa, ale boskość Chrystusa – tajemnica Wcielenia. Sztuka Rembrandta przyzywa do miłowania Jezusa, nikt bowiem nie jest bardziej godzien miłości; na co każdy teolog odpowie, że przede wszystkim dlatego, że Bóg jest miłością, a Chrystus synem Boga, który przyjął ciało i został ukrzyżowany dla zbawienia ludzi. Ale nie ma Wcielenia w sztuce irrealności; Wcielenie jest tylko w sztuce, która nie uważa siebie za irrealną”.

Reklama


Podcast można posłuchać również tutaj:

https://podcasters.spotify.com/pod/show/biskup-roman-pindel

https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-rembrandt-i-lukaszowy-tekst-o-emaus/


2023-04-19 10:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Audycja biblijna: Zesłanie Ducha Świętego i pierwsze głoszenie Ewangelii

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Karol Porwich/Niedziela

41 wersetów z 2 rozdziału Dziejów Apostolskich opisuje jedno z najważniejszych wydarzeń w historii zbawienia, wydarzenie Zesłania Ducha Świętego. Słowa Pisma Świętego wspominają nie tylko znaki, które objawiały działanie Ducha Świetego jak szum wiatru czy ogniste języki, ale przede wszystkim wspominają przemówienie świetego Piotra, który po raz pierwszy głosi możliwość zbawienia przez Jezusa Chrystusa.

Biskup Roman zaprasza nas w swoim najnowszym odcinku podcastu do wsłuchania się w słowa z Dziejów Apostolskich opisujących zesłanie Ducha Świetego. Rozważając wraz z nim ten tekst, możemy nie tylko odkrywać jakie znaczeni ma to wydarzenie dla człowieka, ale również co każdy z nas powinien z nim zrobić. Wydarzenie to ma bowiem charakter odwracający fundamentalne nieposłuszeństwo człowieka z Księgi Rodzaju. Jest wezwaniem do decyzji, która przynosi człowiekowi ocalenie.

CZYTAJ DALEJ

Święta Miss - Gemma Galgani

Niedziela Ogólnopolska 18/2003

[ TEMATY ]

święci

wikipedia.org

CZYTAJ DALEJ

By uczcić Maryję jako naszą Królową

2024-05-02 21:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Królowa Polski

BPJG

Kiedy myślimy o Królowej, to raczej przychodzi nam na myśl zmarła niedawno królowa Elżbieta, ewentualnie królowa Belgii, Hiszpanii, Szwecji, może jeszcze Norwegii. Tylko wprawnie śledzący politykę światową potrafią wymienić więcej państw, które są monarchiami. Aż trudno uwierzyć, że Kościół zaprasza nas, byśmy 3 maja świętowali Uroczystość Królowej Polski.

Od czasów rozbiorów Polska nie ma już króla, a tymczasem my gromadzimy się, by czcić Maryję jako naszą Królową. I chociaż od 1656 roku Maryja stała się Królową Polski, to dziś pewnie już nie wielu identyfikuje się z tym tytułem. I mimo, iż króluje z wysokości jasnogórskiego tronu, to jednak jest z nami jak Matka ze swoimi dziećmi. Pragnie być blisko naszych radości i smutków. Jak Matka chce z nami dzielić przeciwności losu, samotność, niezrozumienie. Pragnie również uczyć nas wrażliwości i dobroci, byśmy zatroskani o własne potrzeby nie zapominali, że obok nas są inni, którym należy pomóc.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję