Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Audycja biblijna: dosłowny, moralny i alegoryczny sens tekstu o Emaus

O sensie wyrazowym, moralnym oraz alegorycznym tekstu o uczniach idących do Emaus (Łk 24, 13-35) mówi bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Biblista, kontynuując temat oddziaływania tekstu biblijnego na konkretnego czytelnika, zwraca uwagę na to, że opisywany proces zależy od wielu uwarunkowań. Proponuje jednocześnie prześledzenie wpływu tego samego tekstu na kogoś, kto szuka zrozumienia go w sensie dosłownym, następnie na kogoś, kto specjalnie szuka w nim wskazań odnośnie do postępowania, naśladowania. „Wreszcie, kiedy ktoś szuka w nim innego sensu, ponaddosłownego, kiedy traktuje ów tekst z Ewangelii jako alegoryczne przedstawienie innej rzeczywistości” – zapowiada biskup.

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Wikipedia.org.

W drodze do Emaus, Robert Zünd, 1877

W drodze do Emaus, Robert Zünd, 1877

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po precyzyjnym opisaniu dosłownego sensu ewangelicznej relacji o uczniach uciekających z Jerozolimy i spotykających na swej drodze nieznajomego, w którym podczas wieczerzy w Emaus rozpoznają Jezusa, duchowny ukazuje drugi sens tej opowieści – ponadczasowy, niosący wskazania dla osób przeżywających kryzys wiary, kryzys sensu życia.

Hierarcha wskazuje, że rozwiązanie takiego kryzysu jest możliwe przez wiarę. „Trudne, niezrozumiałe i bolesne doświadczenia stanowią jakąś część odwiecznego planu Boga. Ewangelia pokazuje, jak ważne jest środowisko, w którym uczeń Jezusa szuka zrozumienia tego, co wydaje się trudne czy bezsensowne, ale także, w kim szuka oparcia w chwilach zwątpienia. Jeszcze ważniejsze jest zapewnienie zawarte w tej Ewangelii – że Tym pierwszym, który wyciąga jednak rękę do zagubionego, wątpiącego, a nawet do skłaniającego się do porzucenia wiary jest Bóg. Przecież to Jezus zbliża się do uczniów idących do Emaus, pomimo tego, że opuszczają oni Jerozolimę i wspólnotę gromadzącą się wokół Apostołów. W rozmowie z Nim ujawniają swoje rozczarowanie i poczucie bezsensu” – kontynuuje i zauważa, że opowieść o spotkaniu ze Zmartwychwstałym przypomina, że kluczem do zrozumienia naszego życia i Bożych zamiarów jest Objawienie Boże – „Pismo Święte przekazywane i interpretowane w Kościele”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zagubienie dwóch uczniów dowodzi, że można mieć Pismo Święte, ale czytać je selektywnie albo nie dostrzegać w nim tych treści odnoszących się do naszego życia” – dodaje.

Zdaniem biskupa, spotkanie w drodze do Emaus wskazuje także na ważne prawidłowości rządzące osobistymi kryzysami. „Dobrze przeżyte dają wzrost, bez burzenia tego, co niedoskonałe, wcześniejsze lub czasami fałszywe” – podkreśla i zachęca, by w tym fragmencie spróbować szukać odpowiedzi na to, w jaki sposób konfrontujemy się z sytuacjami kryzysowymi.

Reklama

Gdzie szukamy punktu oparcia w sytuacji, gdy coś istotnego dla wiary zostaje zakwestionowane? Czy powracamy do fundamentów, do tego, co jest pewne, do wspólnoty proroków posyłanych przez Boga? Czy staramy się o dobrą analizę sytuacji? Czy szukamy, trwamy, a także podtrzymujemy więź, zatrzymujemy się przy tym, co przynosi dobry owoc, wzrost, nadzieję, wyjaśnienie?” – pyta.

W odniesieniu do trzeciego sensu analizowanego tekstu biskup stwierdza, że można go odczytać jako alegoryczne przedstawienie zachęty do owocnego udziału w Eucharystii. „Gdy tak go potraktujemy, okaże się, że wiele elementów tego opowiadania dobrze pasuje do zasad przeżywania przez nas Eucharystii” – zaznacza.

Liturgia słowa podaje porcję słowa Bożego przeznaczoną na dany dzień. Niekiedy tekst biblijny zdaje się być dla nas obcy, niezrozumiały, nie pasujący do naszej sytuacji. Innym razem znajdujemy w nim wyjaśnienie, odpowiedź czy pocieszenie, wobec tego, co przeżywamy. Zawsze trzeba być otwartym, jak owych dwóch uczniów, na przyjęcie słowa, którego mogliśmy dotąd nie uwzględnić w naszym patrzeniu na życie. Może dopiero po pewnym czasie przyznamy, jak owi dwaj uczniowie, że z trudem przyjmujemy to wszystko, co mówili prorocy. Nieraz musimy przyznać, że jesteśmy nierozumnego i ociężałego serca” – stwierdza hierarcha i wyjaśnia, że podczas Eucharystii „zbliżamy się jak dwaj uczniowie do stołu, przy którym Gospodarzem i dającym chleb jest sam Jezus”.


Reklama

Podcast można posłuchać również tutaj:  https://podcasters.spotify.com/pod/show/biskup-roman-pindel


https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-doslowny-moralny-i-alegoryczny-sens-tekstu-o-emaus/


2023-04-26 12:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Audycja biblijna: zdrada Judasza – trzy interpretacje, trzy wrażliwości

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Wikimedia.commons.org

31 scen z życia Jezusa. Aresztowanie Jezusa, Giotto, 1304-1306.

31 scen z życia Jezusa. Aresztowanie Jezusa, Giotto, 1304-1306.

Fragment Ewangelii św. Mateusza (Mt 26 14-25) czytany w Wielką Środę przywołuje bp Roman Pindel w najnowszym odcinku podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Jednocześnie, nawiązując do motywu zdrady Judasza, który w ewangelicznym opisie Jezusa wskazuje wysłannikom arcykapłanów i starszych, kogo mają pojmać, autor programu tłumaczy, że poszukiwanie przyczyn i ocena czynu apostoła, a także wskazania, przestrogi i zachęty duchowe to częsty temat kazań czy konferencji wielkopostnych.

Biskup zachęca do zapoznania się z trzema wybranymi interpretacjami. Ich autorami są papież Franciszek, kard. Rainiero Cantalamessa i prof. Edward Staniek. Zapewnia, że są one owocem ich osobistej lektury urywku Ewangelii o zdradzonym Jezusie oraz innych tekstów biblijnych.

CZYTAJ DALEJ

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

[ TEMATY ]

post

3 Maja

Karol Porwich/Niedziela

Udział we Mszy św. obowiązuje katolika w każdą niedzielę oraz w tzw. święta nakazane.

W uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, 3 maja, choć wskazany jest udział we Mszy św., nie jest obowiązkowy, gdyż nie jest to tzw. święto nakazane.

CZYTAJ DALEJ

Komunikat Rady Stałej KEP po obradach o bieżących sprawach Kościoła w Polsce

2024-05-02 20:07

[ TEMATY ]

komunikat

Rada Stała KEP

Episkopat Flickr

Lekcje religii w szkołach, aktualny stan przygotowań do wdrożenia standardów ochrony małoletnich przed przemocą w placówkach kościelnych, ochrona życia ludzkiego oraz eskalacja działań wojennych za wschodnią granicą i w Ziemi Świętej były głównymi tematami spotkania Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski. Biskupi obradowali 2 maja, w wigilię uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, na Jasnej Górze.

Publikujemy pełny tekst komunikatu:

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję