Reklama

Gospodarka

Rewolucja wodorowa nie wydarzy się sama

Pierwsze wyniki projektu JIVE (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe) obejmującego wdrożenie 300 autobusów wodorowych i 18 stacji tankowania przekroczyły zakładane oczekiwania. Spalanie wodoru na 100km nie przekracza 9 kg, a czas tankowania nie różni się od tradycyjnego czasu tankowania paliw płynnych.

2023-05-18 20:32

[ TEMATY ]

autobus

paliwo wodorowe

PAP/2mgroup Komunikacja Biznesowa sp. z o.o. sp. k.

W ramach inicjatywy Central and Eastern Europe on the Road to Hydrogen na targi H2POLAND przyjechali między innymi eksperci z Hydrogen Europe, organizacji zrzeszającej blisko 470 podmiotów z branży wodorowej, aby podzielić się dotychczasowymi doświadczeniami z realizacji projektu oraz przedstawić możliwe mechanizmy finansowania zakupu autobusów wodorowych.

Niezawodność i wysoka efektywność kosztowa

The JIVE (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe) - flagowy projekt europejski zakłada wdrożenie blisko 300 autobusów wodorowych w 16 miastach Europy do końca 2025 roku. Plany zakładają także uruchomienie 18 stacji tankowania. Obecnie funkcjonuje już 14 stacji, a blisko 80% autobusów z założonej liczby jest w użytkowaniu. Wstępne wyniki projektu wskazują na wysoką konkurencyjność autobusów wodorowych względem innych rozwiązań. Zużycie paliwa wodorowego waha się między 6.3 a 9 kg/100 km, a czas tankowania i niezawodność autobusów w niczym nie ustępuje autobusom na inne paliwa.

Aivars Starikovs, członek zarządu Hydrogen Europe wskazywał na różne możliwości finansowania zakupu autobusów wodorowych, które mogą być odpowiedzią na wymogi w zakresie zeroemisyjnego transportu miejskiego. Do efektywnej realizacji potrzebna jest jedynie aktywna postawa przedstawicieli samorządów lokalnych.

Konieczny efekt skali

„Już czas aby zacząć działać, zakończyć rozmowy i przejść do działania. Najważniejsze jest jednak realizowanie projektów o określonej, odpowiednio dużej skali - produkcja rzędu 20 mln ton zielonego wodoru jest oczekiwana na rynku europejskim do 2030 roku. Czyli paliwo będzie dostępne - a czy gotowi będą użytkownicy? Aby być gotowym konieczne jest odrobienie pracy domowej - trzeba przeprowadzić analizy, zebrać wszelkie informacje aby zbudować przekonanie że autobusy wodorowe to jedyne i właściwe rozwiązanie. Jedynie projekty o odpowiedniej skali mogą uzyskać odpowiednią efektywność kosztową. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że uzyskanie efektywności kosztowej możliwe jest dla projektów uwzględniających co najmniej 10 autobusów, a mniejsza liczba ma sens tylko jako projekt pilotażowy” - mówił podczas konferencji Aivars Starikovs, członek zarządu Hydrogen Europe.

Reklama

Dobre przykłady z rynku polskiego

Uczestnicy konferencji wskazywali na wiele możliwych form finansowania - od funduszy europejskich po programy oferowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponadto przykład Konina, gdzie na regularnych trasach jeździ od lipca 2022 autobus wodorowy, zilustrował także możliwości dzierżawy autobusów. Koniński Solaris Urbino został przekazany MZK w Koninie sp. z o.o. na 4-letnią dzierżawę. Pierwsza ocena projektu wskazuje, że korzyści ekonomiczne przewyższają ekonomiczne koszty. Konin w swojej strategii zapisał likwidację energetyki węglowej do 2030 r.

H2POLAND to pierwsze w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej targi dedykowane technologiom wodorowym, odbywają się w Poznaniu 16-17 maja.

Konferencja pt. „Autobusy wodorowe. Współczesne i innowacyjne rozwiązanie dla zeroemisyjnego transportu miejskiego” odbyła się na scenie praktyk podczas targów H2POLAND i została zorganizowana przy współpracy Hydrogen Europe oraz Nexus Consultants, firmy specjalizującej się w doradztwie dla sektora wodorowego, która uczestniczyła w opracowaniu pierwszej w Polsce lokalnej strategii wodorowej dla Wielkopolski.

KONTAKT:

e-mail: k.szulc@2mgroup.pl

tel. 502 547 999

Źródło informacji: 2mgroup Komunikacja Biznesowa sp. z o.o. sp. k.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Towarzyszyła synowi w śmiertelnej chorobie. Mama Carla Acutisa: "To syn zaprowadził mnie do Boga"

2023-05-26 12:36

[ TEMATY ]

bł. Carlo Acutis

Ks. Daniel Plewka

Antonia Acutis żyła z dala od Boga. We Mszy Świętej uczestniczyła zaledwie trzy razy: w dniu chrztu, w dniu Pierwszej Komunii Świętej i w dniu ślubu. To jej syn doprowadził ją do Boga. Zapytana o to w jaki sposób jej syn odkrył wiarę odpowiada: „Na pewno nie dzięki nam, rodzicom. Nie uczęszczaliśmy na niedzielną Mszę Świętą. Dużą rolę odegrała Beata, polska niania oddana Papieżowi Wojtyle, ale w Carlo była też taka naturalna skłonność do świętości. Kiedy miał 3 i pół roku poprosił mnie żebyśmy weszli do Kościoła, aby pozdrowić Jezusa. W mediolańskich parkach zbierał kwiaty, aby ofiarować je Madonnie. Ja byłam analfabetką, jeśli chodzi o wiarę, to on mnie uratował i przyprowadził do Boga”.

Powstało już wiele biografii opisujących niezwykłość piętnastoletniego Carlo, ale żadna z nich nie poprowadziła nas jeszcze tak blisko, jak historia jego matki, która żyła u jego boku. Antonia towarzyszyła swojemu synowi, w najtrudniejszym doświadczeniu – w śmiertelnej chorobie. Doświadczała razem z nim bólu i samotności. Jak przeżyć ze świadomością, że ukochane dziecko umiera? Jak poradzić sobie z tą niewyobrażalną udręką? Jak zaufać Bogu? Jak sama mówi: To Carlo rozproszył mrok tej najciemniejszej godziny w moim życiu, złagodził wstrząs spowodowany straszną wieścią. Nie wpadł w przerażenie. Nie pozwolił, żeby owładnął nim lęk. Zamiast tego zwrócił się ku Bogu. […] Na diagnozę zareagował łagodnie i powiedział: „Pan dał mi miłą pobudkę”. Matka i autorka dzisiaj ma odwagę dzielić się z nami historią życia Carlo, który pomimo cierpienia, nie stracił radości życia. Odsłania przed nami tajemnice swojego syna, dla którego Bóg był w centrum życia aż do końca.

CZYTAJ DALEJ

Zmiany kapłanów 2023 r.

2023-05-23 11:20

[ TEMATY ]

zmiany

zmiany księży

zmiany personalne

Zmiany proboszczów

Karol Porwich/Niedziela

Czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.

CZYTAJ DALEJ

Kult Bożego Miłosierdzia na Sri Lance

2023-05-30 21:24

Małgorzata Pabis

Bp Joseph Ponniah z diecezji Batticaloa (Sri Lanka) w czasie swojej pielgrzymki do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach opowiedział o kulcie Bożego Miłosierdzia w swojej diecezji.

Proszę opowiedzieć jak wygląda kult Bożego Miłosierdzia na Sri Lance?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję