Reklama

Gospodarka

Zachodniopomorskie/ Tunel w Świnoujściu łączący wyspy Wolin i Uznam - oficjalnie otwarty

Tunel pod Świną oficjalnie otwarto w piątek; kierowcy samochodów przejadą nim wieczorem. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ocenił, że przeprawa, która łączy wyspy Wolin i Uznam, "kończy etap marzeń, a przenosi w realną, bezpieczną, od dawna wyczekiwaną rzeczywistość".

[ TEMATY ]

Wolin

tunel

Uznam

PAP/Marcin Bielecki

Metropolita szczecińsko-kamieński abp Andrzej Dzięga podczas otwarcia tunelu pod Świną w Świnoujściu.

Metropolita szczecińsko-kamieński abp Andrzej Dzięga podczas otwarcia tunelu pod Świną w Świnoujściu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tunel pod Świną połączył wyspy Uznam i Wolin. Dotychczas dostanie się do kurortu wymagało przeprawiania się promami, co powodowało często duże kolejki i opóźnienia. Przejazd tunelem o długości blisko 1,5 km trwa ok. 2 minut. Pierwsi kierowcy pojadą nową przeprawą wieczorem. W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h; przestrzeganie przepisów będzie sprawdzane przez odcinkowy pomiar prędkości.

"Dzisiejszy dzień, 30 czerwca 2023 r. to dzień historyczny, kiedy nasze wyspy Uznam i Wolin w sposób trwały uzyskały stałe połączenie. Oddając tę inwestycję do eksploatacji, przyłączyliśmy Świnoujście do Polski" - powiedział w piątek prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wicepremier Jarosław Kaczyński nawiązał natomiast do słów ś.p. prezydenta Lecha Kaczyńskiego, że Pomorze Zachodnie to polska racja stanu. "Polska racja stanu to jedność naszego państwa, jego siła, jego sprawność, jego gotowość do wykonywania wszelkich zadań. Jego gotowość do kierowania tym wielkim i ważnym, decydującym dla naszej przyszłości procesem doganiania przez Polaków, przez nasz naród poziomu życia, poziomu gospodarczego, kulturalnego tych wszystkich, którzy mieli na zachodzie Europy więcej historycznego szczęścia niż my" - mówił.

Reklama

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ocenił, że to "kończy etap marzeń, a przenosi w realną, bezpieczną, od dawna wyczekiwaną rzeczywistość". "Wszędzie tam, gdzie samorząd chce współpracować z rządem Prawa i Sprawiedliwości, te zadania się udają. Bez względu na poglądy samorządów, mimo trudności i kłopotów, te zadania się udają" - powiedział.

"Mamy ambicje i te ambicje realizujemy; w części one są już zrealizowane" - dodał Adamczyk. "Teraz czas na zachodnią obwodnicę Szczecina (...) To musi zostać wykonane" - stwierdził. I podkreślił, że "to jest nasz obowiązek wobec Polski, to jest nasz obowiązek wobec polskiej gospodarki, wobec tych, którzy oczekują od nas wykonania zadań na najwyższym poziomie".

Prezes firmy Gulermak Bulent Ozdemir przyznał, była to trudna technicznie budowa. Wyjaśnił, że ze względu na warstwy geologiczne, konieczne było kilkukrotne zatrzymywanie tarczy maszyny drążącej na kilka tygodni. Ryzykowne było także mrożenie gruntu, które umożliwiło wykop pod wyjścia ewakuacyjne. "Wykonaliśmy ten tunel w trakcie pandemii Covid-19 i wojny. Warunki rynkowe były naprawdę bardzo trudne" – wskazał.

W tunelu powstała jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Na całej długości jest zakaz wyprzedzania i ograniczenie prędkości do 50 km/h, a jego przestrzegania będzie pilnował system odcinkowego pomiaru prędkości.

Reklama

Po otwarciu tunelu kierowcy na rondzie w rejonie osiedla Łunowo łączącym DK93 i DK3 będą musieli zjechać na DK3, a nie tak jak wcześniej na DK93 w kierunku przeprawy Karsibór. Po około 6 kilometrach dojadą do ronda na wjeździe do tunelu (ulice Duńska i Fińska). Na tym odcinku powstaje droga ekspresowa S3, w wielu miejscach są tymczasowe organizacje ruchu i trzeba zachować szczególną uwagę. Od strony wyspy Uznam wylot z tunelu znajduje się na ulicy Karsiborskiej.

Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3,2 tys. m, a długość tunelu drążonego maszyną TBM to 1483,80 m. Maksymalne zagłębienie tunelu to 37,5 m pod powierzchnią terenu i 11 m pod dnem Świny.

Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gulermak. Koszt budowy przekroczył 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dołożyło z własnego budżetu.

Zachodnia obwodnica Szczecina będzie miała blisko 50 km, a w jej ciągu zaplanowano 5-km tunel pod Odrą. Będzie to drugi, obok zbudowanego pod Świną, obiekt tego typu na Pomorzu Zachodnim i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce. 30 listopada 2022 r. w Ministerstwie Infrastruktury zawarto umowy na prace projektowe dla dwóch odcinków nowej trasy, która omija aglomerację szczecińską od zachodu i północy.(PAP)

autorzy: Elżbieta Bielecka, Małgorzata Miszczuk

rbk/ emb/ maja/ wnk/ wkr/ misz/ pad/

2023-06-30 16:22

Ocena: +5 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Montaż maszyny TBM do drążenia tunelu w Świnoujściu mocno zaawansowany

[ TEMATY ]

Wolin

Świnoujście

tunel

Uznam

GDDKiA

Montaż maszyny TBM w Świnoujściu

Montaż maszyny TBM w Świnoujściu

Zaawansowanie montażu maszyny TBM do budowy tunelu w Świnoujściu wynosi już około 65 proc. W ukończonej w listopadzie ubiegłego roku komorze startowej po stronie wyspy Uznam znalazła się już cała głowica urabiająca. Pod koniec lutego mają rozpocząć się próby maszyny, a drążenie ma ruszyć w marcu.

Podziel się cytatem Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
CZYTAJ DALEJ

Przyjmijmy więc Ducha i słuchajmy Go!

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mt 10, 17-22.

Czwartek, 26 grudnia. Święto św. Szczepana, pierwszego męczennika
CZYTAJ DALEJ

Projektant zabawek erotycznych dla dorosłych prezentuje szopkę na wystawie watykańskiej

2024-12-26 11:08

[ TEMATY ]

Watykan

Włodzimierz Rędzioch

Nie osłabły kontrowersje wokół maskotki o nazwie „Luce”, jaką dla Watykanu na Rok Jubileuszowy zaprojektował Simone Legno, włoski twórca marki Tokidoki. Nie tak dawno okazało się, że firma współpracowała także z brytyjskim producentem zabawek erotycznych Lovehoney. Podobnie jak nowa maskotka, wraz z towarzyszącymi jej dodatkowymi maskotkami o imionach Fe, Xin i Sky, erotyczne zabawki są inspirowane japońską estetyką kiczu – podaje portal „Life Site News”. Firma Tokidoki promowała też miesiąc gejowskiej „Dumy” materiałami podobnymi w stylu do watykańskich maskotek. Teraz Simone Legno zaprezentował swoją szopkę w ramach wystawy „100 szopek w Watykanie”.

Lovehoney zainicjowała we współpracy z Tokidoki nową serię swoich erotycznych produktów w październiku 2016 r. Pooneh Mohajer, współzałożycielka Tokidoki, stwierdziła wówczas, że nowy projekt ma na celu promowanie „znaczenia zdrowia seksualnego i ogólnego dobrego samopoczucia”. Docelowy klient to dla obu firm osoby w wieku od 18-30 ze względu na popularność w tej grupie kultury japońskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję