Reklama

Niedziela Łódzka

Łódź: Drewniane budowle sakralne

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Marek Kamiński

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W czasie pandemii Jan Gać historyk, podróżnik, fotografik, autor 23 książek, wielu artykułów historycznych, religijnych oraz podróżniczych, postanowił poznać województwo łódzkie pod kątem architektury drewnianej i zabytków.

- Przez dwa lata podróżowałem, fotografowałem i zbierałem materiały, których dokumentacja jest bardzo obszerna – powiedział podróżnik. Drewnianych kościołów w naszym województwie sfotografował 75, ale wnętrza świątyń utrwalił tylko w 55 obiektach, ponieważ niektóre z nich były zamknięte. Architektura drewniana jest bardzo piękna, jeśli chodzi o sylwetkę, natomiast bardziej wartościowe jest to, co się wewnątrz znajduje. W wielu wypadkach są to unikatowe zabytki. - Trudno fotografować kościoły drewniane, kiedy są zamknięte ze względu na profanację i kradzieże. Musiałem jeździć tylko w niedziele między godz. 7.00 a 14.00 i tak ustawiać sobie program, abym mógł w jedno niedzielne przedpołudnie sfotografować trzy czy nawet cztery obiekty – dodał pan Jan.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Udokumentowane obiekty można odnieść do trzech historycznych okresów: początek XVI wieku, po wojnach polsko-szwedzkich końcówka XVII i XVIII wiek oraz wiek XIX. Nieliczne kościoły z XVI wieku dotrwały do dnia dzisiejszego. Wiele było naprawianych i to wielokrotnie, ale struktura ich się nie zmieniła.

Reklama

Podczas prelekcji, wygłoszonej w Klubie Nauczyciela przy ul. Piotrkowskiej 137/139, Jan Gać przybliżył zebranym najciekawsze i unikalne zabytki m.in. w Grębieniu, gdzie zachowały się wspaniałe malowidła na oryginalnych belkach z początku XVI wieku przedstawiające sceny Męki Pańskiej. W Boguszycach w kościele zbudowanym w 1558 roku z drzewa modrzewiowego godne uwagi są ściany ozdobione m.in. sceną nawrócenia św. Pawła oraz postaciami polskich biskupów: św. Wojciecha i św. Stanisława, natomiast w prezbiterium umieszczone są wizerunki Chrystusa i Ewangelistów. W Białej k/ Pajęczna uwagę przykuwa późnorenesansowy ołtarz główny z obrazem ukazującym Matkę Bożą Szkaplerzną i wizerunkami świętych. W Naramicach w ołtarzu głównym umieszczony jest gotycki obraz z 1480 r. przedstawiający Zaśnięcie Matki Bożej, który namalował Jan z Nysy. W czasie II wojny światowej kościół został zrabowany przez Niemców. Zabytkowy obraz udało się ukryć i po wojnie powrócił on do świątyni. Natomiast w Topoli Królewskiej możemy podziwiać najstarszą w Polsce metalową gotycką chrzcielnicę z XV wieku oraz słynący łaskami obraz Matki Bożej Topolskiej z Dzieciątkiem z początku XVII wieku.

Spotkanie zorganizował Jan Szałowski prezes koła nr 1 Oddziału Nauczycielskiego PTTK, a także sekretarz Oddziału Łódzkiego Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

2024-03-15 08:00

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łódź: Rodzina to ofiarowanie Bogu i ludziom

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Odnowienie przyrzeczeń małżeńskich było najważniejszym momentem odpustu w parafii Świętej Rodziny w ostatnim dniu minionego roku.

CZYTAJ DALEJ

Prośmy Pana Boga, aby pomnażał naszą wiarę

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 14, 7-14.

Sobota, 27 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję