Ks. Zbigniew Suchy: – W pierwszej części naszej rozmowy poruszyliśmy temat konkursów dla dzieci i młodzieży, organizowanych przez Wydział Nauki Katolickiej. Kontynuując ten temat, chciałbym zapytać, co motywuje młodych ludzi do podjęcia sporego przecież wysiłku, aby w takim konkursie wziąć udział?
Reklama
Ks. dr Waldemar Janiga: – W olimpiadzie o wielkich Polakach bierze udział młodzież, którą pociągają te piękne postaci. Bohaterami tych konkursów byli m.in. św. Jan Paweł II, bł. Bronisław Markiewicz, kard. Stefan Wyszyński, nasz święty biskup Józef Sebastian Pelczar, bł. ks. Balicki, bł. August Czartoryski, bł. Edmund Bojanowski, bł. ks. Jerzy Popiełuszko, św. Jan z Dukli, św. Zygmunt Szczęsny Feliński, Anna Jenke, rodzina Ulmów, matka Anna Kaworek, czy ks. Franciszek Blachnicki. W obecnym roku szkolnym katechizowani zapoznają się z osobą abpa Ignacego Tokarczuka. Celem olimpiady jest przede wszystkim oddanie duchowości danej postaci oraz ukazanie wybitnych Polaków, kochających Boga, Kościół i Ojczyznę. Kiedy spojrzymy na te postaci, to staje się jasne, że piękno ich życia, wiary, nauczania i działalności przyciąga młodzież. Nie bez znaczenia są też nagrody, które również zachęcają do udziału. Laureaci olimpiady wyjeżdżają na 10-dniową pielgrzymkę po sanktuariach włoskich. W ostatnich latach prawie 70 osób pielgrzymowało do Rzymu. Historia tej olimpiady to owoc twórczej współpracy Wydziału Nauki Katolickiej i Zgromadzenia św. Michała Archanioła. Ponadto, z pomocą katechetów, organizujemy konkursy biblijne dla dzieci i młodzieży, konkurs fotograficzny, olimpiadę znajomości Afryki i myśli Jana Pawła II, festiwal katechetycznych aplikacji multimedialnych. Te konkursy i olimpiady wpisują się bardzo dobrze nie tylko w pracę z uczniem zdolnym, ale nade wszystko z uczniem chcącym świadomie wyznawać swoją wiarę. Myślę, że to doświadczenie zostanie w sercach tych młodych na całe życie. Ufam też, że będą się dzielić z innymi zdobytą wiedzą. Będą apostołami.
– Apostoł Filip został posłany przez Pana Boga do wozu, którym podróżował dworski urzędnik królowej Kandaki. Urzędnik czytał proroka Izajasza i Filip zapytał go, czy rozumie to, co czyta. W odpowiedzi usłyszał: „Jakżeż mogę rozumieć, jeśli mi nikt nie wyjaśni?”. Wielu młodych ludzi dzisiaj nie rozumie tego, w co wierzy. Jak się dokonuje to wyjaśnianie wiary w poszczególnych etapach katechezy?
Reklama
– W przedszkolu wprowadzamy w życie religijne. Na pierwszym etapie edukacyjnym podprowadzamy pod przyjęcie sakramentu pokuty i pojednania oraz Eucharystii, czyli przygotowujemy do pierwszej spowiedzi i Komunii Świętej. W klasach od 4 do 6 szkoły podstawowej realizowana jest katecheza mistagogiczna. Na tym etapie katecheci podejmują wysiłki by mocniej związać dzieci z Panem Jezusem poprzez coraz bardziej świadome przystępowanie do sakramentów oraz wprowadzają uczniów w historię zbawienia. Omawiane są postaci i wydarzenia ze Starego, jak i z Nowego Testamentu. W programie klasy 6 podejmuje się treści związane z wiarą w Kościół. W gimnazjum koncentrujemy się na tematyce związanej z wyznaniem i dojrzalszym rozumieniem wiary, przygotowując uczniów do przyjęcia sakramentu bierzmowania. Natomiast program w liceum i technikum zogniskowany jest wokół świadectwa wiary składanego w Kościele, w świecie i w rodzinie. Te cztery cykle trzyletnie po reformie edukacji zmienią się w trzy cykle czteroletnie. Podstawowym źródłem treści programowych jest i pozostanie Pismo Święte. Jestem przekonany, że program katechetyczny zostanie tak przepracowany, by uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach. Jednakże to przede wszystkim od nas zależy, od naszej pracy i modlitwy, solidności, pasji, czy lekcje religii będą ciekawe i przeniknięte świadectwem życia z wiary.
– Bardzo istotnym i trudnym okresem dla młodych jest ten czas przed przyjęciem sakramentu bierzmowania. Myślę, że w dobrym przygotowaniu do tego szczególnego wydarzenia bardzo pomagają rekolekcje dla kandydatów do bierzmowania. Jak zrodził się ten pomysł, żeby takie rekolekcje organizować?
– Gdy weszła w życie reforma edukacji w 1999 r. i powstały gimnazja, zaczęliśmy się zastanawiać, jak ustawić model przygotowania do bierzmowania. Z pomocą przyszedł Episkopat, który zatwierdził nowy program nauczania religii i okazało się, że na czas gimnazjum zostały rozpisane te treści, które bezpośrednio, od strony intelektualnej i duchowej, służą przygotowaniu młodzieży do sakramentu bierzmowania. Wówczas zrodził się pomysł rekolekcji, które pogłębiłyby proces formacji kandydatów do przyjęcia tego sakramentu. I rzeczywiście to wydarzenie duszpasterskie zafunkcjonowało w archidiecezji. Zanim jednak te rekolekcje zaczęto organizować na skalę masową, odbyliśmy cykl spotkań w większości dekanatów i przedstawiliśmy przepracowany model przygotowania do bierzmowania, którego integralną częścią są spotkania rekolekcyjne dla uczniów gimnazjum. Były to kongregacje dekanalne wprost poświęcone temu tematowi. Do organizowania tych rekolekcji zachęcaliśmy także podczas katechez koleżeńskich, czyli tzw. zajęć otwartych. Dzisiaj wiemy, że rekolekcje zyskały uznanie katechetów, dyrektorów szkół i nauczycieli.
Pomóż w rozwoju naszego portalu