Reklama

Polregio na właściwych torach

Przewozy Regionalne pod marką Polregio są najlepszym przykładem tego, że spółkę, która przez 15 lat była w permanentnym kryzysie, można postawić na nogi. Kolejny rok przynosi jej zyski i coraz skuteczniej walczy ona o klienta

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Polregio jest największym i chyba najważniejszym przewoźnikiem w Polsce. To tymi liniami kolejowymi codziennie do pracy, do szkoły, do szpitala czy do dużego miasta podróżuje tzw. Polska lokalna. Lokalna kolej jest więc jak krwiobieg naszego rozwoju gospodarczego i społecznego. Czy teraz można mówić, że Polregio wróciło na właściwe tory? – Niestety, nasza spółka nigdy nie była na dobrych torach. Od początku jej istnienia, od 2001 r., generowała straty i była w permanentnym okresie restrukturyzacji. Uruchamiano wiele programów i każdy kończył się niepowodzeniem lub nawet katastrofą. Dopiero ten program restrukturyzacji po raz pierwszy w historii spółki zakończył się sukcesem – mówi „Niedzieli” Krzysztof Zgorzelski, prezes Polregio...

Doceniana marka

Reklama

Liczby mówią same za siebie. Przez lata Przewozy Regionalne generowały bardzo duże straty. Rok 2015 był ostatnim ze stratą – sięgnęła ona aż 88 mln zł, bo już 2016 r. spółka zakończyła z wynikiem finansowym na plusie – 51 mln zł, a 2017 – z zyskiem prawie 80 mln zł. – Cztery ostatnie lata to tytaniczna praca zarządu spółki na wielu odcinkach, pod jasną strategią stworzenia efektywnego kosztowo przewoźnika. Dzięki wsparciu Agencji Rozwoju Przemysłu mogliśmy przeprowadzić szeroko zakrojoną modernizację całej firmy. Przed nami kolejny etap zmian, w którym skoncentrujemy się na dalszych udogodnieniach dla pasażerów w transporcie regionalnym – mówi prezes Zgorzelski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Korzystnie przedstawia się wzrost liczby przewiezionych pasażerów. W 2015 r. było to 76 mln osób, a w 2018 – już 81 mln. – Tylko w ciągu ostatnich 40 miesięcy ćwierć miliarda pasażerów korzystało z naszych usług. Rocznie to ponad 81 mln pasażerów i ta liczba sukcesywnie rośnie – podkreśla prezes Zgorzelski.

To wszystko było możliwe dzięki zmianie polityki rządu oraz dofinansowaniu spółki, bo pod koniec 2015 r. Agencja Rozwoju Przemysłu przejęła większościowy udział w Przewozach Regionalnych. – Nowoczesne koleje są filarem transportu regionalnego w tak dużym kraju jak Polska. Setki tysięcy Polaków każdego dnia korzysta z pociągów, by dotrzeć do pracy, szkoły i załatwić swoje codzienne sprawy. Zmiany to przykład bliskiej współpracy trzech stron: władz firmy, Agencji Rozwoju Przemysłu, czyli większościowego właściciela, oraz samorządów z całego kraju, odpowiedzialnych za skuteczny i bezpieczny transport regionalny. Cieszę się, że ten kluczowy etap w historii firmy zakończył się sukcesem, a Polregio stało się marką docenianą przez Polaków – powiedziała podczas konferencji #żelaznakonsekwencja (8 maja br. w Warszawie) Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

Skarga do KE

Reklama

Polregio zostało więc podniesione z upadku. Dzięki wsparciu Agencji Rozwoju Przemysłu spółka mogła spłacić swoje historyczne długi, a także w ramach restrukturyzacji wprowadzono Program Dobrowolnych Odejść. – Nie zawsze były to łatwe rozmowy. Ale w końcu ludzie uwierzyli, że spółka, po tylu latach zapaści, wreszcie będzie mogła normalnie funkcjonować – mówi Andrzej Siemiński, dyrektor małopolskiego oddziału PR. Z programu skorzystali przeważnie starsi pracownicy z oddziałów, w których były największe nadwyżki kadrowe. Ci, którzy pozostali, mają więcej pracy i obowiązków. – Ale teraz oni są zadowoleni, bo po prostu wreszcie czują, że ich praca jest stabilna, i widzą swoją przyszłość w Przewozach Regionalnych – podkreśla dyr. Siemiński.

Spółka planuje większe inwestycje taborowe po przekształceniu się w spółkę akcyjną, a także otrzymaniu potwierdzenia Komisji Europejskiej, że pomoc publiczna została udzielona PR zgodnie z przepisami wspólnego rynku. Niestety, były skargi powiązane z zagranicznymi firmami kolejowymi. – To nie jest tak, że KE sama się zainteresowała rynkiem kolejowym w Polsce. Skargę do Brukseli złożyła konkurencja, która jest zainteresowana wejściem na nasz rynek – powiedziała min. Emilewicz.

O decyzję KE spokojny jest prezes Polregio. Innego scenariusza nie przewiduje, bo polska strona wypełniła wszystkie zobowiązania, które zostały ustalone z KE. – Teraz będziemy odbudowywać należną Polregio pozycję na polskim rynku. Przygotowujemy się do przetargów na przewozy i jestem pewien, że będziemy bardzo konkurencyjni. Przeprowadziliśmy z sukcesem plan naprawczy; teraz planujemy rozwój spółki i jeszcze skuteczniejszą walkę o nowych klientów – wskazuje prezes Zgorzelski. – W nowej perspektywie unijnej będziemy się też ubiegać o duże zakupy nowego taboru. I dalej będziemy docierać w takie rejony Polski, gdzie ludzie o kolei już prawie zapomnieli.

2019-05-21 13:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież Franciszek: Bóg nie wyrzeka się nikogo i o nikim nie zapomina

To dlatego gwiazda jest na niebie: nie po to, by pozostać odległą i nieosiągalną, ale wręcz przeciwnie, aby jej światło było widoczne dla wszystkich, aby dotarło do każdego domu i pokonało każdą barierę, przynosząc nadzieję aż do najbardziej odległych i zapomnianych zakątków planety - wskazał Ojciec Święty, który przewodniczył Mszy św. w watykańskiej Bazylice św. Piotra w uroczystość Objawienia Pańskiego.

Papież Franciszek na początku homilii wskazał, że Mędrcy dają świadectwo wyruszenia w drogę, dokonania zwrotu w swoim życiu. Uczynili to, ponieważ ujrzeli na niebie nowe światło. Ojciec Święty, nawiązując do odczytanej Ewangelii św. Łukasza zatrzymał się przy trzech cechach gwiazdy: jest „jaśniejąca”, „widoczna dla wszystkich” oraz „wskazuje drogę”.
CZYTAJ DALEJ

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Nieprawdopodobne! Ministerstwa zgłaszają zastrzeżenia wobec związków partnerskich

2025-01-07 07:05

[ TEMATY ]

związki partnerskie

Adobe Stock

Związki partnerskie mogą być wykorzystywane do obchodzenia obostrzeń dotyczących zakupu nieruchomości przez cudzoziemców czy unikania obowiązku składania zeznań – uważa resort sprawiedliwości, cytowany przez wtorkowy "Dziennik Gazeta Prawna".

Jak zauważyła gazeta, projekty minister ds. równości Katarzyny Kotuli wprowadzające instytucję związków partnerskich zaczynają budzić coraz więcej wątpliwości. Niektóre resorty wyrażają obawy co do tego, czy nie będą one wykorzystywane w sposób instrumentalny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję