Pod takim hasłem z inicjatywy Podkomisji Konferencji Eiskopatu Polski ds. Indywidualnych Form Życia Konsekrowanego, w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu w dniach 13-14 września odbyło się Pierwsze Ogólnopolskie Sympozjum Wdów Konsekrowanych.
W sympozjum uczestniczyło 170 osób, w tym dwóch biskupów, 13 księży, 136 wdów konsekrowanych i 19 kandydatek do tego stanu. Wdowy przyjechały z 29 diecezji. Z Podkarpacia wyjechało 20 wdów konsekrowanych z opiekunem duchowym o. Rafałem Klimasem OFM.
Obrady odbyły się w serdecznej atmosferze. Zastanawiano się nad istotą konsekracji wdów i wdowców oraz wynikającymi z niej zadaniami w Kościele. Inspiracją do refleksji były referaty bp. Jacka Kicińskiego CMF „Miłość, która zwycięża śmierć miłosierdziem", rektora WKSiM o. dr. Zdzisława Klafki „Charyzmatyczny wymiar życia i posłannictwa wdowy konsekrowanej" oraz ks. prof. Ireneusza Mroczkowskiego „Eucharystyczny etos wdów konsekrowanych, a współczesna godność kobiety".
W czasie dyskusji panelowych prowadzonych przez ks. dr. Tomasza Rusieckiego z Kielc i ks. prof. Bogdana Czupryna z Płocka zastanawiano się nad sposobami formacji duchowej wdów oraz ich rolą w życiu parafii i diecezji. Obecne na sympozjum wdowy dzieliły się cennymi świadectwami, a omawiając trudne sytuacje życiowe, obdarowywały się cennymi radami i zdobytym doświadczeniem.
Istotnym religijnym przeżyciem uczestników sympozjum było uczestnictwo w Eucharystiach sprawowanych w Sanktuarium NMP Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II przez biorących udział w sympozjum biskupów: Jacka Kicińskiego z Wrocławia i Arkadiusza Okroja z Pelplina.
W drugim dniu sympozjum wdowy włączyły się w modlitwę wiernych „Polska pod Krzyżem”.
O tym, że Jezus urodził się w Betlejem – wiemy dobrze z kart Ewangelii, natomiast o tym, gdzie powstało samo święto Bożego Narodzenia – badacze dyskutowali przez całe stulecia, wysuwając różne hipotez: że zrodziło się ono w Afryce, Rzymie czy Hiszpanii. Dopiero teraz, po XXI wiekach od przyjścia Jezusa na świat, ksiądz profesor Józef Naumowicz, wybitny badacz pierwszych wieków chrześcijaństwa, ustalił, że święto Narodzenia Jezusa powstało w Betlejem oraz że po raz pierwszy obchodzono je, gdy w 328 roku konsekrowano w tym miasteczku bazylikę zbudowaną nad grotą, którą tradycyjnie wskazywano jako miejsce narodzenia Jezusa – jak czytamy w przełomowej książce ks. Naumowicza pt. „Prawdziwe początki Bożego Narodzenia” (obecnie powstała nowa, rozszerzona wersja w języku angielskim).
Boże Narodzenie zatem, co rzadko chyba sobie uświadamiamy, zaczęto obchodzić dopiero… cztery wieki po Bożym Narodzeniu.
Wokół świątecznie nakrytego stołu gromadzi się rodzina. Na środku stołu umieszczone jest siano, a na nim – złożona księga Pisma Świętego. Obok Pisma ustawiamy udekorowaną świecę, symbolizującą obecność w rodzinie Chrystusa, który przyszedł na ziemię jako „światłość świata”. Wszyscy stoją, a najstarsza osoba w rodzinie zapala świecę.
2025 lat temu nastała pełnia czasu. Od chwili Wcielenia żyjemy w tej pełni. Jako chrześcijanie mamy obowiązek w tę pełnię każdego dnia niejako się zanurzać i w nią wchodzić, stając się synami Bożymi i dziedzicami nieba - powiedział abp Marek Jędraszewski podczas tradycyjnej Mszy św. pasterskiej w katedrze na Wawelu.
W homilii metropolita krakowski zauważył, że treść pełni czasów została rozwinięta w liście św. Pawła do Galatów, w którym Apostoł Narodów wskazuje na skutki narodzenia Bożego Syna, a w liście do Efezjan nadał temu przyjściu na świat Bożego Syna wymiar prawdziwie kosmiczny. Przed pełnią czasów - jak wyjaśniał - czas jawi się jako „chronos” - przemijanie i zdążanie ludzi do śmierci. Gdy Zbawiciel przyszedł na świat, los człowieczy nabrał zupełnie innego znaczenia. - Chrystus przyszedł na świat, abyśmy byli dziećmi Bożymi. Abyśmy byli dziedzicami nieba - mówił abp Marek Jędraszewski, zwracając uwagę na fakt, że nowa sytuacja człowieka jest tak radykalna, że odtąd czas liczy się według szczególnej cezury-granicy, jaką jest przyjście Chrystusa na świat - święty czas kairós. - Ciągle liczy się ten czas, nasz czas, od narodzin Chrystusa. To chrześcijańska, zatem nasza era. Era naszych wartości, wyznaczonych przez święty czas kairós, określonych wolnością dzieci Bożych. Poczuciem, że jesteśmy przeznaczeni do życia wiecznego, ludźmi, którzy żyją już innym kształtem wolności ducha. Wolności polegającej na zdążaniu do prawdy, a to zdążanie wypełniane jest nowym kształtem miłości - wskazywał metropolita krakowski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.