Jan Paweł II zadeklarował: „Wierni mają prawo otrzymywać pomoc od swoich pasterzy z duchowych dóbr Kościoła, zwłaszcza zaś słowa Bożego i sakramentów” (kan. 213 KPK 83).
Powyższe uprawnienie przysługuje z prawa Bożego. Zgodnie z kan. 840 „Sakramenty Nowego Testamentu, ustanowione przez Chrystusa i powierzone Kościołowi, jako czynności Chrystusa i Kościoła, są znakami oraz środkami, poprzez które wyraża się i wzmacnia wiara, oddawany jest Bogu kult i dokonuje się uświęcenie człowieka. Z tej to racji […]”. Sakramenty i inne „czynności liturgiczne, […] zgodnie ze swoją naturą wymagają wspólnotowego sprawowania, gdzie jest to możliwe, mają być sprawowane z udziałem i czynnym uczestnictwem wiernych” (kan. 837 § 2). Działalność Kościoła powinna być ukierunkowana na ewangelizację, pełnienie funkcji przekaziciela daru zbawienia, łaski Bożej. Bo „łaska uświęcająca jest największym skarbem ludzkości na tej ziemi, nie dającym się z niczym porównać, gdyż wartość jednej łaski przewyższa wszystkie wartości przyrodzone” (S. Wyszyński). Ograniczenie czy pozbawienie dostępu do sakramentów, do łaski uświecającej, jest wielką krzywdą wyrządzoną człowiekowi.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Skoro wierni mają prawo na mocy prawa Bożego, to „święci szafarze nie mogą odmówić sakramentów tym, którzy właściwie o nie proszą, są odpowiednio przygotowani i prawo nie wzbrania im ich przyjmowania” (kan. 843 § 1).
Powstaje pytanie: czy to prawo Boże do domagania się dóbr duchowych Kościoła może być ograniczone przez jakąkolwiek władzę ludzką kościelną czy państwową, na jakich zasadach i w jakim zakresie, np. w czasie stanu pandemii? Ograniczenie praw podmiotowych może mieć charakter wyjątkowy tylko ze względu na bardzo poważne i adekwatne racje i nastąpić legalnie tylko na drodze ustawowej (i mieć na względzie: kan. 747 § 2, 762, 838 § 1).
Podczas stanu epidemii zostało ograniczone radykalnie prawo do duchowych dóbr Kościoła, zarówno przez stronę kościelną, jak i państwową. Zostały naruszone Konstytucja RP (art. 25, 31, 32 i 53; por. art. 233) i Konkordat (art. 1 i 8) w zakresie przede wszystkim: autonomii Kościoła, wolności kultu, równości wobec prawa. Dyskusyjna jest też legalność zabronienia sprawowania sakramentów przez niektórych biskupów, a także wydanie dyspensy na czas nieograniczony dotyczący prawa Bożego, która jest rozluźnieniem prawa czysto kościelnego tylko w poszczególnym wypadku (kan. 85).
Reasumując powyższy stan faktyczny i prawny, w 100-lecie urodzin Jana Pawła II, Jego słowa wypowiedziane na rozpoczęcie pontyfikatu: „Otwórzcie drzwi Chrystusowi...” są nadal aktualne. Nadal Lud Boży pełnoprawnie woła: „My chcemy Boga...”, mamy prawo domagać się dóbr duchowych powierzonych do dyspozycji Kościoła. Aktualne są także słowa Chrystusa: „Oddajcie cesarzowi co cesarskie, a Bogu co boskie” (Mt 22, 21). I nadal Chrystus cierpliwie prosi władze międzynarodowe, państwowe i samorządowe, a zwłaszcza współczesnych następców apostołów: „Pozwólcie Dzieciom przychodzić do Mnie” (Mk 10,14).