Reklama

Niedziela w Warszawie

Mędrcy trzech pokoleń i trzech kontynentów

W uroczystość Objawienia Pańskiego będziemy wędrować za Mędrcami do Betlejemskiej Stajenki, aby pokłonić się Nowonarodzonemu – pisze dla Niedzieli Anna Murawska, reżyser i scenarzysta Orszaku Trzech Króli.

Niedziela warszawska 1/2022, str. I-III

[ TEMATY ]

Orszak Trzech Króli

Archiwum FOTK

Orszak 2019. Królem azjatyckim był Shelako Almeida (z prawej), ojciec tegorocznego króla azjatyckiego, Janka Almeida (na dole zdjęcia)

Orszak 2019. Królem azjatyckim był Shelako Almeida (z prawej), ojciec tegorocznego króla azjatyckiego, Janka Almeida (na dole zdjęcia)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ewangelia nie dostarcza nam informacji, ilu było Mędrców ze Wschodu. W rzymskich katakumbach Domitylli jest fresk, który ukazuje czterech mężczyzn w pokłonie. Na malowidle w katakumbach świętych Piotra i Marcelina widzimy dwóch. Z kolei turecki fresk przedstawia sześciu, a może nawet dziewięciu. W licznych tradycjach mówiono o dwunastu magach symbolizujących dwunastu Apostołów lub dwanaście plemion Izraela. Jeszcze gdzie indziej uznawano, że mędrców było po trzech z każdej ze stron świata. W tradycji koptyjskiej wspominano nawet o sześćdziesięciu. Od czasów Orygenesa przyjęło się uważać, że Mędrców było trzech, być może dlatego, że w Ewangelii są wspomniane trzy dary – mirra, kadzidło i złoto – które przybyli przynieśli Jezusowi.

Tertulian, Beda i Dürer

Mędrcy ze Wschodu w sztuce wczesnochrześcijańskiej byli ukazywani jako perscy władcy, występowali najczęściej w strojach orientalnych i frygijskich czapkach. Królami nazwał ich po raz pierwszy chrześcijański teolog, Tertulian. Było to między 160 a 240 r. n.e. Tezę tę wyprowadził najprawdopodobniej ze Starego Testamentu, z Psalmu 71. oraz Księgi Izajasza. I to właśnie po wypowiedzi Tertuliana trzej mędrcy w ikonografii zaczęli pojawiać się z koronami na głowie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W późniejszych latach zostali uznani za reprezentantów całej ludzkości. Beda Czcigodny, pisarz chrześcijański, uznał trzech królów za przedstawicieli trzech kontynentów: „Tres Magi tres partes mundi significant: Asian, African, European”. I w ten sposób zaczęli pojawiać się w ikonografii jako przedstawiciele trzech ras. Słowa Bedy stały się inspiracją dla organizatorów Orszaku Trzech Króli, aby Królów przypisać trzem kontynentom, znanym za czasów Chrystusa, a jednocześnie przypisano im trzy kolory królewskich i rycerskich szat.

Niektórzy uznają Pokłon Trzech Króli Albrechta Dürera z 1504 r. za przykład wczesnego ukazania jednego z trzech królów jako czarnoskórego. Jednak również w Polsce, wśród naszych dzieł sztuki, a konkretnie na reliefach ołtarza Wita Stwosza w Krakowie, znajdujemy obraz pokłonu trzech króli, na którym jeden z mędrców, najmłodszy, jest władcą czarnoskórym.

Reklama

Z ojca na syna

Nasi orszakowi Trzej Królowie są władcami Afryki, Azji i Europy. Od lat w Warszawie do odegrania ról egzotycznych królów Fundacja stara się zapraszać panów będących rodowitymi Azjatami i Afrykańczykami. Mieliśmy królów afrykańskich pochodzących z Sudanu, Etiopii, Tanzanii, azjatyckich z Chin, Japonii, z Indii. Rolę króla europejskiego odgrywa zawsze Polak.

W tegorocznym warszawskim Orszaku królem afrykańskim będzie ojciec kombonianin, będący misjonarzem pochodzącym z Togo. W Polsce mieszka już od dwóch lat. Przez półtora roku przebywał w Krakowie, gdzie na Uniwersytecie Jagiellońskim uczył się języka polskiego. W czerwcu 2021 r. w Lome w Togo miał święcenia kapłańskie, po których wrócił do Polski. Mieszka teraz w Warszawie i zajmuje się animacją powołaniową.

Rolę króla Azji będzie w tym roku odgrywał Janek, syn pana Shelako, pochodzącego z Indii, który już trzykrotnie wcielał się w rolę króla azjatyckiego. Szkoła Podstawowa, do której uczęszcza Janek, od lat zaangażowana jest w warszawski Orszak Trzech Króli, więc młody król uczestniczył wielokrotnie w orszaku jako rycerz jednego z trzech królewskich orszaków. Jego tata wspomagał Straż Ojcowską, będącą bezpośrednią ochroną najmłodszych uczestników. Któregoś roku ojcu Janka zaproponowano rolę króla i choć wahał się, czy ją przyjąć, Janek przekonał go, żeby wziął na siebie to oryginalne zadanie. W tym roku, niczym w dynastiach, rola króla przeszła z ojca na syna.

Janek choć jest bardzo młodym mężczyzną i najmłodszym królem w czternastoletniej historii orszaku, podchodzi do zadania z ogromną odpowiedzialnością, być może dlatego, że jest harcerzem, pilnym uczniem Szkoły Muzycznej w klasie wiolonczeli oraz cierpliwym wędkarzem. Do licznych umiejętności chłopca, takich jak żeglarstwo czy jazda na nartach, dojdzie jeszcze umiejętność jazdy na wielbłądzie.

Reklama

K+M+B lub C+M+B

Imiona, które zostały nadane Trzem Królom, miały symbolizować różnorakie pochodzenie. Przez wieki nadawano im wiele najróżniejszych imion. W naszej kulturze przyjęły się Kacper, Melchior i Baltazar. I to pierwsze litery tych imion stanowią zapis, który wykonujemy kredą na drzwiach naszych domów w święto Epifanii.

K+M+B zamieniane jest również na zapis C+M+B, będący skrótem od słów: Christus Mansionem Benedicat oznaczającym, że Chrystus błogosławi ten dom i jest publicznym przyznaniem się do Chrystusa.

Królewskie imię Baltazar wywodzi się z Babilonii, imię Melchior jest pochodzenia semickiego, a z kolei imię Kacper jest imieniem perskim. Wszystkie one oznaczają króla bądź królewskich urzędników. Takie imiona trzech królów po raz pierwszy pojawiają się w ikonografii na fresku z VI wieku, znajdującym się w bazylice Świętego Apolinarego w Rawennie.

Wiele dzieł malarstwa ukazuje trzech królów jako przedstawicieli trzech pokoleń. Jeden jest siwym, brodatym starcem, drugi jest mężczyzną w średnim wieku, trzeci jest młodzieńcem. Różnicę wieku królewskich postaci zaznaczano zwykle poprzez kolor włosów (siwe, brązowe i czarne), a także poprzez długość brody. Starzec miał najdłuższą, mężczyzna w średnim wieku nieco krótszą, młodzieniec nie miał zarostu lub miał bardzo niewielki.

Również Orszak Trzech Króli stara się zapraszać do królewskich ról reprezentantów trzech pokoleń. Mieliśmy królów z siwymi włosami, mieliśmy mężczyzn w wieku średnim, mieliśmy również młodzieńców, studenta, a teraz ucznia. Różnorodność wieku wskazuje na to, że Pan Bóg przyszedł do każdego i dla każdego jest dobry czas, aby spotkać się z Jezusem. Gośćmi w betlejemskiej szopce powinny być nie tylko dzieci, ale również młodzież, rodzice i dziadkowie.

Reklama

Orszakowi królowie reprezentują również najróżniejsze życiowe zadania i powołania. W tegorocznym Orszaku rolę króla Afryki odgrywa kapłan. Królem Azji jest uczeń, przed którym jeszcze stoi wybór życiowej drogi, natomiast królem Europy jest mąż i ojciec sześciorga dzieci.

Krzysztof, który podjął się roli europejskiego króla, jest z zawodu informatykiem, tworzy systemy sztucznej inteligencji. Odpoczywa, śpiewając w chórze i grając w amatorskim teatrze. W swojej „karierze” grał Kuchcika, Koguta, rzeźbiarza Wita Stwosza, a nawet Króla Kraka, więc rola króla nie jest mu obca. Podczas Orszaku Trzech Króli zwykle pomagał w budowaniu ogromnej anielskiej bramy, ale w ostatnich latach był jednym z pasterzy, którzy śpiewając przygotowywali się do pokłonu Panu Jezusowi.

Na wielbłądach

Różnorodność osób odgrywających role królów również świadczy o tym, że Pan Bóg czeka na wszystkich. Spotyka się z człowiekiem na każdym etapie jego życiowej drogi i niezależnie od zawodu, pasji, stanu cywilnego czy poziomu życia – Bóg czeka na każdego z nas.

W tym roku trzej królowie warszawskiego Orszaku będą podróżować na wielbłądach. Najstarszy wizerunek wielbłądów towarzyszących trzem królom – znajduje się na fresku autorstwa Giotta di Bonde powstałym w latach 1304-06, który można oglądać w Padwie. Dwa smukłe wielbłądy stojące blisko, mające barwną, czerwoną uprzęż, przytrzymywane przez sługę, stoją za kłaniającymi się Jezusowi królami, których głowy zostały ozdobione złotymi aureolami. Trzej królowie Giotta również reprezentują trzy pokolenia mężczyzn.

Oprócz żywych wielbłądów, niosących na swoich grzbietach królów, będziemy mogli zobaczyć trzy bardzo sympatyczne wielbłądy pluszowe niesione przez wolontariuszy. Kostiumy wielbłądów uszyła pani Marzena, twórczyni pięknych rekwizytów i strojów do przedstawień amatorskiego Teatru Biedronka.

Reklama

Dzień dziś wesoły

Królowie dotrą do stajenki na pl. Piłsudskiego, gdzie czekać na nich będzie Święta Rodzina. Rolę Maryi, Józefa i Jezuska będą odgrywać Ola, Jakub i ich roczny synek Stefan. Są oni od lat zaangażowani w elementy muzyczne warszawskiego orszaku. Ola opiekowała się chórami aniołów, Jakub grał do poloneza setkom tańczących par. Ich zespół muzyczny towarzyszył uczestnikom Orszaku w śpiewie kolęd.

Królowie, jak co roku, przyniosą do stajenki symboliczną mirrę, kadzidło i złoto, będą śpiewać w swoich rodzimych językach i wypowiadać uroczyste słowa pokłonu.

Ponieważ hasłem tegorocznego Orszaku są słowa: „Dzień dziś wesoły”, którymi chcemy przypomnieć, w jaki sposób powinniśmy świętować, również królowie będą w swoich słowach mówić o radości, jaką niesie święto Epifanii. Usłyszymy, jak życzą wszystkim, aby radość świętowania pozostawiła trwałe ślady w sercu każdego z nas, tak abyśmy w powszednich dniach też byli radośni.

2021-12-28 11:17

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W drodze do Chrystusa

Ulicami Lublina już po raz 6. przeszedł Orszak Trzech Króli. 6 stycznia mimo siarczystych mrozów w barwnych i rozśpiewanych korowodach w ponad 20 miejscowościach naszej archidiecezji udział wzięły tysiące osób

Ze względu na niskie temperatury lubelski orszak przeszedł przez miasto skróconą trasą. Nie było też kilku znanych z poprzednich lat dekoracji, w tym czwartego króla i ogromnych rozmiarów kadzielnicy, ale mimo to nie zabrakło radości dzielenia się dobrą nowiną o przyjściu na świat Syna Bożego. Po krótkim kolędowaniu orszak wraz z trzema królami wyruszył sprzed Bramy Krakowskiej, by po kilkunastominutowym marszu dość do archikatedry. – Gratuluję tym, którzy nie zrazili się zimnem – mówił do uczestników abp Stanisław Budzik. – Nad nami świeci piękne słońce, które jak gwiazda betlejemska wskazuje drogę do Chrystusa. Razem z Mędrcami chcemy Go odnaleźć w archikatedrze podczas Eucharystii; chcemy Go uczynić radością i światłem życia – podkreślał. Metropolita zachęcał do tego, by we wspólnocie wiary szukać i odnaleźć największy cud świata. – Największym cudem w historii świata i ludzkości jest fakt, że Bóg stał się człowiekiem, że objawił się całemu światu jako prawdziwy Bóg i jako prawdziwy człowiek posłany do wszystkich narodów. Biegniemy do Niego i my, by z radością oddać cześć Dziecięciu, by złożyć Mu wspaniałe dary: nasze serca, myśli i słowa – mówił Pasterz.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

Msza Wieczerzy Pańskiej. Wolność wypełniona miłością

2024-03-29 07:01

Paweł Wysoki

Ten, kto kocha na wzór Jezusa, nie jest zniewolony sobą, jest wyzwolony do służby, do dawania siebie - powiedział bp Adam Bab.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję