Reklama

Kościół

Rycerz Grobu Pana

O tym, czy dzisiaj możliwe jest praktykowanie etosu rycerskiego, o trosce o katolików w Ziemi Świętej z Andrzejem Sznajderem rozmawia Łukasz Krzysztofka.

Niedziela Ogólnopolska 11/2022, str. 24-25

Archiwum prywatne

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Łukasz Krzysztofka: Kardynał Fernando Filoni, wielki mistrz Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu Bożego w Jerozolimie, mianował Pana zwierzchnikiem Zwierzchnictwa Bożogrobców w Polsce. Co należy do Pana zadań?

Andrzej Sznajder: Zwierzchnicy – jak stanowi statut zakonu – są odpowiedzialni za rozwój duchowy i działalność swoich zwierzchnictw, wybór kandydatów, ustawiczne formowanie swoich członków, kontakty z lokalną hierarchią, a szczególnie za zbiórkę funduszy przeznaczonych na pomoc charytatywną na rzecz Ziemi Świętej. Do ich obowiązków należą również organizowanie corocznych spotkań gremialnych członków zakonu w danym zwierzchnictwie, a także kierowanie organami pomocniczymi w zwierzchnictwie, którymi są rada zwierzchnictwa z kanclerzem, skarbnikiem, sekretarzem i radcami.

Nazwa zakonu odnosi się do dwóch, co prawda spokrewnionych, ale jednak całkowicie oddzielnych zakonów. Pierwszym z nich był zakon kanoników, czyli osób duchownych, które żyły według reguły św. Augustyna...

Zgadza się. Pierwszy zakon powstał w okresie wypraw krzyżowych, już w latach 90. XI wieku. Skupiał się początkowo na samej Ziemi Świętej, ale potem działał w innych państwach europejskich, w tym także w Polsce. Tu jego członkowie byli nazywani bożogrobcami albo miechowitami, ponieważ pierwszy główny dom generalny bożogrobców kanoników powstał w Miechowie – to tam zostali oni zaproszeni przez krzyżowca Jaksę z Miechowa. Bożogrobcy pozostawali i działali w Polsce przez następne 650 lat, aż do momentu kasaty zakonu w 1819 r. Pozostawili po sobie bogatą spuściznę, której widocznymi do dziś przykładami są Miechów, Przeworsk i Nysa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Drugi zakon to już zakon rycerski. Powstał w tych samych czasach?

Jego początki są dużo bardziej dyskusyjne. Był on luźniejszą organizacją, którą tworzyli rycerze. Ich obowiązkiem miały być obrona Grobu Świętego, troska o bezpieczeństwo patriarchy i jego otoczenia oraz opieka zbrojna nad pielgrzymami. To oni stanowią tradycję, do której nawiązuje dzisiejszy Zakon Rycerski Grobu Bożego. Bożogrobcy to zakon, który został odnowiony przez papieża Piusa IX w 1847 r. Uzyskał wtedy specjalny status papieskiego zakonu rycerskiego. Został wzbogacony licznymi przywilejami następnych papieży, a jego siedziba znajduje się w Stolicy Apostolskiej i pozostaje pod jej opieką.

Reklama

Kiedy bożogrobcy pojawili się w Polsce?

Zakon rycerski – w swojej odnowionej postaci – zaczął działać w naszej ojczyźnie bardzo późno. Polskie zwierzchnictwo liczy sobie nieco ponad 26 lat. Pierwsza inwestytura, czyli przyjęcie nowych członków do zakonu, w nowo utworzonym polskim zwierzchnictwie odbyła się w 1996 r.

Można was rozpoznać po charakterystycznych płaszczach. Co one symbolizują?

Kawalerowie mają płaszcze białe, damy – czarne. Wspólnym elementem jest tzw. krzyż jerozolimski, czyli krzyż główny z czterema mniejszymi wpisanymi między każdą z dwóch belek krzyża głównego. Interpretacji krzyża jerozolimskiego jest kilka. Wydaje się, że najbardziej właściwa jest ta, która mówi, iż symbolizuje on pięć ran Chrystusa.

W jaki sposób praktykujecie etos rycerski?

Staramy się kultywować elementy tego etosu, którymi są: samodyscyplina, szlachetność i odwaga. Każdy z nich ma swoje współczesne zastosowanie. Samodyscyplina to postawa stojąca w opozycji do powszechnego dzisiaj konsumpcjonizmu. Określam ją jako poprzestawanie na tym, co wystarcza. Wiąże się z tym następna cecha etosu rycerskiego – szlachetność, albo inaczej mówiąc: wielkoduszność, czyli gotowość angażowania się w sprawy nie tylko własne, ale także innych – potrzebujących i najsłabszych. Trzeci element to odwaga. W dzisiejszym świecie oznacza gotowość obrony godności chrześcijan w obliczu prześladowań, znieważania, np. symboli religijnych, a także nieodwracanie oczu od zła, którego jesteśmy świadkami. Nazywanie rzeczy po imieniu takiej odwagi dzisiaj wymaga. Osobiście bardzo mi zależy, żeby swoją postawą zaświadczyć o etosie rycerskim. To znaczy, żeby wskazać na istotę zakonu, którą jest troska o malutką wspólnotę katolików w Ziemi Świętej.

Reklama

W czasie stanu wojennego jako licealista został Pan zatrzymany za działalność w Solidarności i internowany. Już wtedy miał Pan w sobie ducha rycerskiego?

Wtedy tak nie myślałem. Z grupą moich koleżanek i kolegów w pierwszych tygodniach stanu wojennego, w styczniu 1982 r., zawiązaliśmy nieformalną grupę, która we współpracy z podziemnymi strukturami Solidarności w Bytomiu kolportowała wydawane poza cenzurą biuletyny informacyjne. Starała się również przekazywać pomoc rodzinom osób internowanych i uwięzionych w czasie stanu wojennego. Zaczęliśmy także prowadzić działalność samokształceniową, która jednak nie zdążyła się rozwinąć. Doszło do wpadki, w jej wyniku kilkunastu członków grupy z mojego liceum w Bytomiu zostało zatrzymanych. Kilka z tych osób, jako że ukończyło 17 lat, zostało zatrzymanych na dłużej. Dwie tymczasowo aresztowano. Ja natomiast jako 17-latek zostałem na prawie miesiąc internowany.

Był Pan wówczas najmłodszym więźniem politycznym PRL. Ale internowanie Pana nie zniechęciło, bo później dalej angażował się Pan w struktury opozycji.

To prawda. Na studiach, które rozpocząłem w 1984 r. na KUL, ponownie zaangażowałem się w działalność podziemną, konspiracyjną. Polegała ona na kolportażu już nie tylko gazetek, ale też publikacji podziemnych wydawnictw, na pośredniczeniu między wydawnictwami w Krakowie a odbiorcami, których mieliśmy w Lublinie czy też w swoim środowisku na Górnym Śląsku.

Reklama

W przyszłym roku będzie Pan obchodził 15-lecie przynależności do zakonu. Czym dla Pana są bożogrobcy?

Zakon pomaga mi umacniać moją wiarę. Jeszcze przed wstąpieniem do bożogrobców parokrotnie miałem okazję bywać w Izraelu, w Jerozolimie. To dzisiaj ważny element mojej religijności. Przynależność do zakonu daje wiele możliwości odkrywania, jak dosłowny potrafi być opis biblijny. Ale to nie tylko miejsce czerpania korzyści duchowych. Raczej forma spłacania długu wobec tych, którzy w Ziemi Świętej przetrwali i żyją. Dzięki nim możemy dzisiaj stale odkrywać wspaniałą historię, korzenie chrześcijaństwa i filary naszej wiary.

Rycerz Grobu Pana

Zakon Rycerski Świętego Grobu Bożego w Jerozolimie (łac. Ordo Equestris Sancti Sepulchri Hierosolymitani) liczy ok. 30 tys. członków, zorganizowanych w 64 strukturach lokalnych w 40 krajach świata. Składa się z osób duchownych i świeckich, niezwiązanych ślubami zakonnymi. Stawia sobie za cel wspieranie modlitewne i materialne działalności patriarchatu łacińskiego Jerozolimy. W 2022 r. przypada jubileusz 175-lecia odnowienia zakonu przez Stolicę Apostolską.

Andrzej Sznajder zwierzchnik Zwierzchnictwa w Polsce Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu Bożego w Jerozolimie. Studiował na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, Uniwersytecie Śląskim, Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach oraz Uniwersytecie Rzeszowskim. Mieszka na terenie diecezji gliwickiej. Jest nadzwyczajnym szafarzem Komunii św. Od 2014 r. pełni funkcję dyrektora Oddziału IPN w Katowicach.

2022-03-08 13:41

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież: nie brakuje psów i kotów, ale nie mamy dzieci

2024-05-10 12:51

[ TEMATY ]

papież

papież Franciszek

PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI

Jakiej przyszłości możemy się spodziewać, skoro największy dochód przynosi dziś przemysł zbrojeniowy i antykoncepcja? - powiedział Papież na stanach generalnych o dzietności we Włoszech. Jak przypomniał, kiedyś wydawało się, iż problemem naszego świata jest zbyt wysoka liczba dzieci. Tymczasem prawdziwy problem stanowi nasz egoizm. Gromadzimy coraz więcej rzeczy, nie brakuje psów i kotów, ale nie ma mamy dzieci, nie mamy przyszłości - dodał Franciszek.

Stany generalne o dzietności to doroczne forum organizowane przez włoskie środowiska rodzinne w celu szukania sposobów na przełamanie kryzysu demograficznego we Włoszech. Bierze w nich udział również Papież.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Gospodyni Śląska z Piekar, módl się za nami...

2024-05-10 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Droga maryjnej pobożności przyprowadziła nas dzisiaj do Śląskiego Zagłębia Górniczego, gdzie położone jest miasto Piekary Śląskie. Tutaj znajduje się ukochane przez ludność śląską sanktuarium Matki Bożej Piekarskiej, nazywanej Matką Sprawiedliwości i Miłości Społecznej.

Rozważanie 11

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję