Reklama

Aspekty

Sztuka, która przemawia

Miłośnicy sztuki sakralnej mają okazję do obejrzenia niezwykłej wystawy dzieł pochodzących ze Śląska. Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Głogowie zaprasza.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 16/2022, str. IV

[ TEMATY ]

wystawa

muzeum

Głogów

Materiały MAH w Głogowie

Do Głogowa przyjechało dwadzieścia cennych eksponatów

Do Głogowa przyjechało dwadzieścia cennych eksponatów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wystawa „Splendor śląskiej sztuki sakralnej XIV-XVI wieku ze zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu” jest jednym z najważniejszych tegorocznych wydarzeń wystawienniczych w głogowskim Muzeum Archeologiczno-Historycznym. Przedstawione tu dzieła reprezentują niemal cały przekrój nurtów panujących w sztuce sakralnej późnego średniowiecza i wczesnej nowożytności. – Można powiedzieć, że był to dla nas bardzo szczęśliwy zbieg okoliczności – mówi Waldemar Hass, dyrektor MAH. – Wcześniej, bo w 2021 r., obiekty te prezentowane były w Muzeum Archidiecezjalnym w Poznaniu. Tamtejsza wystawa nosiła tytuł „Wokół sacrum. Fascynująca sztuka śląska XIV-XVI wieku”. Bardzo ucieszyła mnie informacja, że jest możliwość wypożyczenia tych dzieł. Wystąpiłem więc z prośbą do abp. Józefa Kupnego, metropolity wrocławskiego o zgodę i ją otrzymałem. Dzieła sztuki nie wróciły więc od razu do Wrocławia, gdzie trwa właśnie remont Muzeum Archidiecezjalnego, ale przywiezione zostały do nas.

Z jednej strony szczęśliwy zbieg okoliczności, z drugiej współpraca i przyjaźń między muzealnikami. – Na pewno podziękowania należą się również ks. Adamowi Dereniowi, dyrektorowi Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu, a także ks. Jerzemu Stranzowi, dyrektorowi Muzeum Archidiecezjalnego w Poznaniu, i jego zespołowi. Bez ich współpracy i życzliwości realizacja tak dużego przedsięwzięcia nie byłaby możliwa – dodaje Waldemar Hass.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wątek lokalny

Do Głogowa przyjechało dwadzieścia cennych eksponatów. – Co prawda na naszej wystawie znajdują się te same obiekty, co na wystawie w Poznaniu, jednak są też różnice między obiema ekspozycjami. Nasza otrzymała zmienioną oprawę, aranżację plastyczną. Dodaliśmy też inne elementy, takie jak teksty, również literackie, oraz muzykę. Mamy nadzieję, że te elementy subtelnie, ale skutecznie poszerzają religijno-kulturowy kontekst ekspozycji – podkreśla Waldemar Hass.

Reklama

W trakcie prac nad wystawą pojawiła się informacja, która zaskoczyła muzealników. – Obraz przedstawiający scenę Zwiastowania, który posłużył nam za przewodni motyw plakatu i folderu, podczas wystawy w Poznaniu został opisany jako najprawdopodobniej fragment obrazu ołtarzowego z naszego Jakubowa. Ta informacja jest dla nas bardzo interesująca, choćby ze względu na lokalne powiązania, więc na pewno będziemy zgłębiać ten temat – zapewnia dyrektor.

Sztuka najwyższej próby

Choć świeżo otwarta, ekspozycja zdobyła już spore uznanie. – Widzimy duże zainteresowanie wystawą. Cieszy się powodzeniem i wśród indywidualnych zwiedzających, i wśród zorganizowanych grup. Myślę, że każdy znajdzie tu coś dla siebie, nie tylko miłośnicy sztuki dawnej. Osoba wrażliwa artystycznie zobaczy tu najwyższej próby sztukę tamtych czasów. Ktoś religijny znajdzie tu przesłanie, sacrum. Ta sztuka, jak podkreśla ks. prof. Janusz Królikowski, mówi, tylko trzeba wiedzieć jak. Ze swej strony serdecznie zapraszam do naszego muzeum. Wystawę oglądać będzie można do końca 2022 r. – mówi dyrektor Hass.

A co można zobaczyć na wystawie, oprócz wspomnianego już „Zwiastowania Najświętszej Maryi Pannie” z początku XVI wieku? Na ekspozycję składają się pochodzący z końca XVI wieku malowany na płótnie obraz „Święta Rodzina”, malowane na drewnie dzieło „Obrzezanie Jezusa” z początku XVI wieku, obraz nagrobny kanonika dr. Mikołaja Weidnera (drewno lipowe, ok. 1556 r.), malowany na drewnie obraz „Ecce Homo”, „Wniebowzięcie Matki Boskiej” (drewno, koniec XV wieku), obraz nagrobny Macieja z Laissnitz i jego dwóch żon (drewno, ok. 1575 r.), „Zaśnięcie Matki Boskiej” (drewno lipowe, I ćwierć XV wieku), Epitafium (drewno, 1400 r.), Obraz nagrobny (drewno, XV wiek) oraz płaskorzeźba „Ukrzyżowanie” (XVI wiek). Zobaczymy tu również skrzydła ołtarzowe przedstawiające św. Annę i trzech legendarnych małżonków (początek XVI wieku), Pokłon Trzech Króli, św. Antoniego i św. Jerzego (1500 r.), a także św. Katarzyną i św. Barbarę oraz św. Zofię z trzema córkami (XV wiek). Na wystawie znajdują się również rzeźby przedstawiające: św. Jerzego przebijającego smoka (ok. XV wieku), św. Maurycego (koniec XV wieku), św. Annę Samotrzecią (XV wiek), Pokłon Trzech Króli (koniec XIV wieku), Pietę (początek XV wieku), Krucyfiks (XIV wiek).

2022-04-12 12:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wystawa Ikon w Świdnicy

Niedziela świdnicka 30/2015, str. 1

[ TEMATY ]

wystawa

ikona

Krystyna Smerd

Na wystawę ikon zaprasza ks. dr Piotr Nikolski – proboszcz świdnickiej parafii prawosławnej św. Mikołaja

Na wystawę ikon zaprasza ks. dr Piotr Nikolski – proboszcz świdnickiej
parafii prawosławnej św. Mikołaja

Na wystawę ikon prezentowaną w zabytkowym hallu Biblioteki Miejskiej w Świdnicy przy ul. Franciszkańskiej zaprasza świdnicka parafia prawosławna pw. św. Mikołaja. Ekspozycja jest plonem VIII Warsztatów Malowania Ikon pod kierunkiem Michała Boguckiego, które odbywały się od 31 maja do 12 czerwca w świdnickim oddziale NOT mieszczącym się w historycznej Baszcie Strzegomskiej. W warsztatach uczestniczyli artyści amatorzy i malarze profesjonaliści z miasta i regionu świdnickiego, a także przyjezdni z kraju: Wanda Hupner, Irena Stefańska, Katarzyna Adamiak-Jaśnikowska, Krystyna Bielejewska, Monika Gieratowska, Marta Zdrodowska, Andrzej Chwałyk, Edwin Gulanowski, Mirosława Kucharewicz, Dawid Sadowski, Irena Woźniak i Stanisław Sekuła. Warsztaty, które cieszą się od lat ogromnym uznaniem z uwagi na prowadzącego je artystę, który potrafi w bardzo umiejętny sposób dzielić się swoimi doświadczeniami z uczącymi się sztuki pisania ikon, ale nie tylko w tym tkwi ich powodzenie, są też wielkim duchowym przeżyciem, gdyż zmaganiom twórczym uczestników towarzyszyły, organizowane dla nich, regularne nabożeństwa.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Poznań/Dziewięć osób rannych w wybuchu w Szkole Aspirantów PSP

2024-05-13 13:55

stock.adobe

Dziewięć osób zostało poparzonych w poniedziałek, podczas zajęć w Szkole Aspirantów PSP w Poznaniu. Poszkodowani mają oparzenia I i II stopnia, według wstępnych ustaleń doszło do wybuchu.

Rzecznik prasowy Szkoły Aspirantów Pożarnictwa w Poznaniu bryg. Rafał Wypych powiedział PAP w poniedziałek, że przed południem w trakcie zajęć dydaktycznych z przedmiotu "fizykochemia spalania i środki gaśnicze" doszło do nieoczekiwanego zdarzenia przy stanowisku do wyznaczania temperatury zapłonu cieczy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję