Reklama

Słowo Pasterza

Ewangelizować jak Jezus (1)

Niedziela dolnośląska 11/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rekolekcje są bardzo dobrą okazją, żeby nauczyć się czytać Biblię jeszcze lepiej niż do tej pory. Oto fragment Ewangelii na dziś: bogaty młodzieniec przychodzi do Jezusa i pyta „Nauczycielu, co mam czynić, aby otrzymać życie wieczne”. Jezus odpowiada mu: „Zachowuj przykazania”, a na koniec dodaje jeszcze: „Jeśli chcesz być doskonały, idź, sprzedaj, co posiadasz i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie”. Takie fragmenty z Ewangelii mają dwa cele: katechetyczny i osobisty, a więc skierowany tylko do nas.
Zacznijmy od celu katechetycznego. Pan Jezus powiedział bogatemu młodzieńcowi, że są przykazania, które obowiązują wszystkich. Nawet zaczął je wyliczać: „nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, czcij ojca i matkę swoją” i jeszcze jedno polecenie: „miłuj bliźniego”. Przykazania są dla wszystkich z natury rzeczy. Bóg poucza każdego człowieka przez sumienie. Pan Jezus dodał jednak: „Jeśli chcesz być doskonały” - i tu coś specjalnego dla bogatego młodzieńca - „idź i sprzedaj, i rozdaj ubogim, a potem przyjdź i chodź za mną”. To, co w Ewangelii jest oprócz przykazań, może wyglądać tak: „idź i sprzedaj, a potem przyjdź”, może wyglądać tak: „są bezżenni dla Królestwa Bożego”. To nie są przykazania, to jest coś innego, co z natury rzeczy nie jest dla wszystkich. Nie widzimy w Piśmie Świętym, żeby wszyscy sprzedawali wszystko, co mają, albo żeby wszyscy uczniowie Jezusa byli bezżenni. Dlatego nie nazywa się tego przykazaniem, nazywa się to radą. Często dodaje się jeszcze: radą ewangeliczną, gdyż rada ubóstwa i rada bezżeństwa znajdują się w Ewangelii. Dlaczego rady? Bo z natury rzeczy są to wskazania dla niektórych.
Jaki jest skutek tego, że ciągle w Kościele ktoś słyszy rady ewangeliczne? Skutkiem tego jest życie zakonne w Kościele. Np. siostry zakonne: ich istnienie jest skutkiem tego, że ktoś w Kościele powie sobie: „Owszem, to nie do wszystkich, ale czy to nie jest do mnie?”. I dopowie: „To dla mnie; to mnie Pan woła”. Siostry Matki Teresy z Kalkuty i wiele innych… Nazywa się to życiem według rad ewangelicznych.
Czy to jest jakiś pomysł późniejszy od Biblii? Zależy, o co pytamy. Gdy pytamy o konkretne zgromadzenie (siostry felicjanki, siostry uczennice Krzyża, siostry benedyktynki), to takie zgromadzenia mają lat kilkanaście, kilkadziesiąt lub kilka wieków.
Ale jeżeli pytamy, czy w Kościele zawsze byli tacy ludzie, którzy żyli według rad ewangelicznych, to odpowiedź brzmi: Tak, zawsze tacy byli. Czytamy o nich na przykład u św. Pawła. W I Liście do Koryntian, w rozdziale siódmym czytamy o radach ewangelicznych: „Nie mam zaś nakazu Pańskiego co do dziewic, lecz daję radę jako ten, który godzien jest, aby mu uwierzono”. Paweł używa słowa „rada”, jest to rada ewangeliczna. Skąd św. Paweł wziął taką radę? Od Jezusa: „Są i tacy, którzy są bezżenni dla Królestwa Bożego”. Takie osoby były w Koryncie. Były i uczyły się Ewangelii od Apostołów. Niektóre kobiety pozostawały niezamężne. A co robiły z „wolnym” czasem? Co robiły z energią życiową, która pozostała? „Troszczyły się o sprawy Pana, o to by były święte i ciałem, i duchem”.
„Sprawy Pana” mogą być bardzo różne: różne zgromadzenia zajmują się różnymi „sprawami Pana”. Siostry Matki Teresy z Kalkuty zajmują się troską o ubogich i umierających. Czy to są sprawy Pana Jezusa? Czy Pan Jezus ma taką sprawę na ziemi, żeby ludzie, którzy umierają, umarli godnie i otoczeni miłością? Tak, to jest „sprawa Pana”.
Św. Paweł pisze: „Podobnie i kobieta niezamężna, i dziewica, troszczy się o sprawy Pana, o to, by była święta i ciałem, i duchem”. Czy to znaczy, że św. Paweł patrzy źle na małżeństwo? Nie, zaraz potem dodaje: „kto poślubia swoją dziewicę, dobrze czyni”. Małżeństwo jest bardzo dobre i godne pochwały, ale Paweł mówi: „a jeszcze lepiej czyni ten, kto jej nie poślubia”. Dlaczego? Bo jest i takie powołanie, według rad ewangelicznych, które dzisiaj nazywamy życiem zakonnym.
To jest orędzie katechetyczne z tej sceny, której wysłuchaliśmy dzisiaj z Ewangelii. Ale jest to ciągle jeszcze czytanie Pisma Świętego „z bezpiecznej odległości”, ponieważ znakomita większość z nas nie stoi przed takim problemem, większość z nas to osoby, których życie jest na innych torach: mają rodziny, mają mężów, mają żony, mają dzieci, mają najrozmaitsze plany życiowe realizowane od bardzo dawna. Dlatego dla większości z nas ten katechetyczny i pouczający cel jest interesujący, ale on nas „nie parzy”. Dla większości z nas, to jest „inne powołanie”: piękne, cenne, wiemy, że musi być w Kościele, że Kościół bez takiego powołania byłby Kościołem niepełnym, jednak dla większości z nas to jest tylko pouczające.
Ale dobrze wiemy, że każde słowo Pana Jezusa jest dla każdego, jeśli więc dla niektórych oznacza ono powołanie do życia według rad ewangelicznych, to dla wszystkich oznacza … Co też może oznaczać? O tym za tydzień.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Niesamowita święta Rita

22 maja 1628 r. jest dniem wyjątkowo gorącym. W niewielkim kościele wypełnionym pielgrzymami robi się duszno, wręcz nie do wytrzymania, właśnie w chwili, gdy odczytywany jest dekret papieski gloryfikujący świętą. Ciżba napiera na siebie z coraz większą wrzawą i jest tylko krok od bójki. Niespodziewanie zmarła otwiera oczy i kieruje je w stronę wiernych... Zapada absolutna cisza

Umbryjska Cascia od wieków przyjmuje rzesze pielgrzymów i jest świadkiem licznych cudów dokonywanych za wstawiennictwem tej, dla której nie ma spraw beznadziejnych. Św. Rita nieustannie wygrywa w rankingach świętych – we Włoszech ustępuje jedynie św. Antoniemu – a wszystko dzięki skuteczności w największych nawet problemach. Do niej zwracają się o pomoc ludzie dotknięci ciężkimi doświadczeniami, problemami małżeńskimi, matki – także te oczekujące potomstwa czy mające problem z poczęciem dziecka, ale również osoby poniżane, samotne, chore na raka i ranne. Dzięki Ricie wiele małżeństw wybaczyło sobie zdradę małżeńską, wielu podjęło terapię antyalkoholową, a kobiety, które przez lata roniły, urodziły zdrowe dzieci.

CZYTAJ DALEJ

Zmarła śp. Teresa Nykiel - mama biskupa nominata Krzysztofa Nykiela

2024-05-21 21:48

[ TEMATY ]

ks. Krzysztof Nykiel

Karol Porwich /Niedziela

We wtorek 21 maja br. opatrzona świętymi sakramentami w 92 roku życia zmarła śp. Teresa Nykiel, Mama Jego Ekscelencji Księdza Biskupa nominata Krzysztofa Józefa Nykla, Regensa Penitencjarii Apostolskiej.

Uroczystości pogrzebowe odbędą się w piątek 24 maja br. o godzinie 13.00, w kościele parafialnym pod wezwaniem świętego Rocha w Konopnicy (archidiecezja częstochowska, powiat wieluński).

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję