Reklama

Wiara

Młodzi strażnicy pamięci

W sztafecie pokoleń bardzo ważne ogniwo stanowią młodzi ludzie. To oni przejmują dorobek dorosłych, z którymi tu i teraz żyją, a także wielkie dziejowe bogactwo swoich przodków. Do ich obowiązków wobec ojczyzny należy poznawanie i głoszenie niezakłamanej historii naszego kraju. Nie ma bowiem przyszłości bez teraźniejszości i bez przeszłości.

[ TEMATY ]

konkurs

Anna Cichobłazińska

Laureaci konkursu z organizatorami

Laureaci konkursu z organizatorami

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Poczucie narodowej tożsamości, świadomość ciągłości dziejów, ale także rzetelna wiedza o niełatwych dziejach Polski, o jej niepokornych, niezłomnych bohaterach, którzy nawet w sytuacji zagrożenia życia „zachowywali się jak trzeba” i nie pozwolili na zniewolenie narodowego ducha – to wszystko było ważne na drodze do niepodległości naszej ojczyzny i jest ważne dzisiaj, aby odzyskaną niepodległość utrzymać i wzmocnić.

Obywatelskim obowiązkiem każdego Polaka, niezależnie od jego wieku czy profesji, jest edukacja historyczna, konieczna szczególnie w związku z szerzeniem się nie tylko poza naszymi granicami, ale również wewnątrz, w Polsce, kłamstw historycznych dotyczących faktów i fałszywych narracji historycznych, co ma służyć konkretnym interesom politycznym obcych państw. Tymczasem, nie można budować przyszłości bez prawdy i świadomości historycznej. Dlatego tak ważne są wszelkie inicjatywy edukacyjne angażujące młodych ludzi, którzy z pomocą rodziców i nauczycieli uczą się Polski i uczą się innym Polskę opowiadać.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ważną inicjatywą w roku stulecia Bitwy Warszawskiej był Konkurs Literacki „Wdzięczni Bohaterom 1920”, w którym wzięli udział uczniowie szkół ponadgimnazjalnych z Częstochowy i regionu częstochowskiego. Na motto konkursu zostały wskazane słowa jednego z najwybitniejszych Polaków, genialnego stratega wojskowego - marszałka Józefa Piłsudskiego: „Chcemy Polski niepodległej, abyśmy tam mogli urządzić życie lepsze i sprawiedliwsze dla wszystkich”. W pracach zgłoszonych na konkurs młodzi ludzie zastanawiali się, jak dzisiaj kształtować postawy patriotyczne oraz jak współcześnie powinno się przejawiać wychowanie w duchu miłości do ojczyzny i poszanowania tradycji. Patriotyzm stał się kluczowym słowem każdej pracy zgłoszonej do organizatorów konkursu. To dobry sygnał, bo pokazuje, że takie pojęcia, jak patriotyzm, niepodległość, bohater narodowy, również dziś stanowią świętość dla młodych ludzi, mimo że osobiście nie musieli walczyć o Polskę. Urodzili się bowiem już w kraju wolnym, dzięki ofierze krwi swoich dziadów i pradziadów. Obecnie są jednak narażeni na inne zniewolenia, jak liberalizm, relatywizm moralny, nowe ideologie obce polskiej duszy. W swoich konkursowych wypowiedziach młodzi ludzie przyznali, że się gubią i zastanawiają, skąd dzisiaj czerpać wzory patriotyzmu. Tym bardziej, że w niektórych środowiskach patriotyzm bywa odbierany prawie irracjonalnie, obciachowo, mówiąc językiem młodzieży. To kolejne niebezpieczeństwo, uderzające w naszą osobistą tożsamość narodową. Tym większe uznanie należy się uczestnikom szkolnego konkursu, który stanowi wielki krok w zmaganiach o prawdę i narodową pamięć.

Reklama

Autorzy prac zgłoszonych na konkurs nakreślili szeroką panoramę historyczną, sięgając do II Rzeczypospolitej, i przeprowadzili analizę tematu konkursowego, cytując przede wszystkim wieszczów narodowych oraz dzieła literackie innych wybitnych polskich twórców, głównie autorów szkolnych lektur. Ciekawe są spostrzeżenia uczestników konkursu dotyczące dzisiejszych przejawów patriotyzmu. W jednej z prac zostało to nazwane patriotyzmem dnia codziennego, na który składają się: solidna nauka, uczciwa praca, szacunek dla symboli narodowych, udział w wyborach, płacenie podatków, uznanie dla polskiej kultury i sztuki, a także dbałość o język polski i znajomość ojczystej historii. To wszystko jest konieczne, aby nie zmarnować tego, co przodkowie dla nas wywalczyli. W wielu pracach znajdujemy zachętę do rozwijania patriotyzmu gospodarczego, co odnosi się do zachowań konsumenckich. Chodzi o to, aby kupować polskie produkty i korzystać głównie z polskich, a nie zagranicznych usług. Wśród patriotycznych obowiązków została wymieniona też pomoc innym ludziom, np. w ramach wolontariatu.

Niektórzy uczniowie zwrócili uwagę na dziejowe znaczenie Kościoła katolickiego w budzeniu uczuć patriotycznych narodu oraz wskazali na konieczność przestrzegania Dekalogu. Jako środowiska kształtujące patriotyczne postawy wymienili na pierwszym miejscu rodzinę, a następnie szkołę i Kościół. W pracach konkursowych znajdujemy odniesienie do wypowiedzi św. Jana Pawła II, a także kard. Stefana Wyszyńskiego, który wyznał, że kocha ojczyznę „więcej niż własne serce”. Wśród refleksji na temat szkolnego konkursu literackiego dotyczącego miłości do ojczyzny i wdzięczności jej bohaterom za niepodległość nie może zabraknąć zacytowania myśli św. Jana Pawła II, największego z rodu Polaków, papieża, który stawiał młodzieży wysokie wymagania, a jednocześnie dawał wskazówki i porywał do działania. Był nauczycielem, a zarazem idolem ogromnych rzesz młodzieży. Oto co papież Polak powiedział o patriotyzmie: „Strzeżcie ojczyzny jak strzegły jej pokolenia, które przed nami żyły, strzeżcie, gdyż ktoś obcy może jedynie na nowo nas zniewolić. Ta ziemia droga była tym, którzy za nią oddawali swe życie”.

Reklama

Uczestnicy konkursu skorzystali z różnych form przekazu treści, jak typowe wypracowanie szkolne, rozprawka, referat, esej, pamiętnik, rodzinne wspomnienia, opowiadanie, dialog, wierszowany poemat, a nawet opisywanie przyszłych losów Polski nagłówkami gazet. Ciekawą formę literacką stanowi monolog opowiedziany przez WOLNOŚĆ. Autor zastosował reportażowe budowanie akcji, oparte na wydarzeniach składających się na polską drogę do niepodległości. Ktoś sięgnął po beletrystykę, gdzie w narrację historyczną wprowadzona została postać rotmistrza Witolda Pileckiego, którego losy doprowadzają do bliższych nam czasów i stanowią ilustrację historii NIEPODLEGŁEJ. Podjęte też zostały próby wyrażenia patriotyzmu i dziejów ojczyzny przy pomocy nowych technologii medialnych oraz sztucznej inteligencji.

Reklama

Uczniowie próbowali wypowiedzieć miłość do ojczyzny również przez muzykę, np. tekstami piosenek Czesława Niemena („Dziwny jest ten świat”), Jacka Kaczmarskiego i Przemysława Gintrowskiego („Mury”), Marka Grechuty ( „Ojczyzna”). Zostały zauważone utwory zespołu rockowego Chłopcy z Placu Broni oraz grupy pop-rockowej Kombi. Ktoś sięgnął nawet do kultury hip-hopowej, aby wskazać, że miłość do ojczyzny można wyrazić nawet rapując, jak Eldo w utworze „Nie pytaj o Nią”. Proponowane są więc różne drogi dotarcia z patriotycznym przesłaniem do współczesnego młodego człowieka. Przykład łączenia nowoczesności z tradycją dał uczeń, który po zaprezentowaniu młodzieżowych form patriotycznego przekazu dodał postulat: „Nie wyrzucajmy do kosza pamiątek rodzinnych, starych fotografii, przedmiotów, które służyły przodkom. Dzięki nim zachowujemy pamięć...”.

Wielkie uznanie należy się częstochowskiemu Stowarzyszeniu WSPÓLNOTA GAUDE MATER, z prezesem Romanem Krystem i wiceprezesem Janem Szymą, za zorganizowanie Konkursu Literackiego „Wdzięczni Bohaterom 1920”. Sprawne przeprowadzenie konkursu było możliwe dzięki zaangażowaniu nauczycieli i rodziców. Uczniowie sięgali bowiem nie tylko do źródeł historycznych i literatury, ale dotarli do pamięci swoich rodzin, aby osobiście poznać, jak wysoka jest cena niepodległości. Młodzi ludzie, świadomi przeszłości, muszą odpowiedzialnie wkroczyć w dorosłe życie. Na tę drogę niech usłyszą słowa kard. Stefana Wyszyńskiego: „ Musicie ducha hartować i wznosić, aby móc jak orły przelatywać nad graniami w przyszłość naszej ojczyzny”. A przyszłość zależy od tego, w jaki sposób młode pokolenie będzie korzystać z odzyskanej wolności, stając się współczesnym strażnikiem pamięci.

2020-12-21 11:13

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Stargardzki Powiatowy Konkurs Niepodległościowy

Listopad tego roku był szczególnym czasem świętowania przez Polaków 100. rocznicy odzyskania przez Ojczyznę niepodległości. Świętujemy ten wielki jubileusz w różnych wymiarach i w różnych środowiskach

W Stargardzie 16 listopada br. odbył się finał Stargardzkiego Powiatowego Konkursu Niepodległościowego zorganizowanego przez parafię pw. NMP Królowej Świata, II Liceum Ogólnokształcące im. C. K. Norwida oraz Fundację Nasza Kolegiata w Stargardzie. Patronat honorowy nad konkursem objęli: Iwona Wiśniewska, starosta stargardzki, Rafał Zając, prezydent Stargardu, oraz Kazimierz Szarżanowicz, wójt Gminy Stargard. Konkurs dotyczył wiedzy religijnej, historycznej i literackiej. Bohaterami konkursu historyczno-religijnego byli kapelani Wojska Polskiego, którzy brali udział w wojnie polsko-bolszewickiej 1919-21: ks. Ignacy Skorupka, bp Władysław Bandurski oraz bł. ks. kmdr Władysław Miegoń. Do konkursu literackiego uczniowie przygotowywali się, zgłębiając wybrane fragmenty zaproponowane przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę w Antologii Niepodległości: Cyprian Kamil Norwid, „Moja piosnka II”, Henryk Sienkiewicz, „Potop”, ks. II, rozdz. 14 (obrona Jasnej Góry), Eugeniusz Małaczewski, „Koń na wzgórzu”, rozdz. IV i Józef Piłsudski, „O wartości żołnierza Legionów”, Lwów, 5 sierpnia 1923 r. W tych dwóch kategoriach konkursu dla dzieci przedszkoli oraz szkół podstawowych odbył się konkurs plastyczny, w którym uczniowie mieli za zadanie przedstawić postaci zaproponowanych kapelanów bądź wykonać ilustrację do fragmentu Antologii Niepodległości. Do konkursu włączyło się 26 przedszkoli, szkół i ośrodków kulturalno-oświatowych: Przedszkole Miejskie nr 1, nr 2 i nr 3 oraz Przedszkole Uśmiech ze Stargardu, Szkoły Podstawowe nr 2, nr 3, nr 4, nr 5, nr 9, nr 10 ze Stargardu oraz podstawówki z Węgorzyna, Małkocina, Parlina, Lubiany, Pełczyc, Strachocina, nr 1 z Barlinka, nr 9, 44 i 74 ze Szczecina, szkoły ponadgimnazjalne: Zespół Szkół Budowlano-Technicznych, Zespół Szkół Prywatnych nr 1, I Liceum Ogólnokształcące, II Liceum Ogólnokształcące w Stargardzie oraz placówki oświatowo-kulturalne: Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy i Młodzieżowy Dom Kultury w Stargardzie. Konkurs plastyczny został rozstrzygnięty podczas otwarcia wystawy prezentującej nadesłane prace. Przewodniczącym jury była Małgorzata Flas, dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury. Zmagania rozpoczęły się o poranku w II Liceum Ogólnokształcącym im. C. K. Norwida w Stargardzie. Uczniowie z różnych stron naszego regionu rozwiązali testy dotyczące tematyki konkursu. Po dokładnym sprawdzeniu testów przez nauczycieli i katechetów odbyła się Gala Finałowa w kolegiacie pw. NMP Królowej Świata. Przybyli na nią przedstawiciele władz miejskich i samorządowych: wiceprezydent Stargardu Ewa Sowa, wójt gminy Stargard Jerzy Makowski. Zachodniopomorską Kurator Oświaty Magdalenę Zarębską-Kuleszę reprezentowała straszy wizytator Agnieszka Kulikowska. Na galę przybyli uczniowie wraz ze swoimi nauczycielami, dyrektorzy szkół i rodzice. Słowa powitania skierował kustosz stargardzkiej kolegiaty ks. kan. dr Janusz Posadzy. Gala Finałowa rozpoczęła się krótką akademią patriotyczną, po której odbyło się podsumowanie i wręczenie nagród. Nagrody ufundowane przez Powiat Stargardzki, Gminę-Miasto Stargard oraz Gminę Stargard odebrali laureaci konkursu. Podziękowania otrzymali także katecheci i dyrektorzy szkół. Na zakończenie spotkania słowa podziękowań wobec wszystkich uczestników skierował Andrzej Kałuża, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. C. K. Norwida w Stargardzie. Słowa gratulacji złożyli również: Ewa Sowa, wiceprezydent Stargardu, Jerzy Makowski, wójt Gminy Stargard, oraz Agnieszka Kulikowska, starszy wizytator Zachodniopomorskiego Kuratorium Oświaty.

CZYTAJ DALEJ

Krościenko n. Dunajcem: otwarcie Centrum Krucjaty Wyzwolenia Człowieka

2024-05-03 08:27

[ TEMATY ]

Ruch Światło‑Życie

Krucjata Wyzwolenia Człowieka

Foto Oaza/Facebook

„Jestem przekonany, że z radością oraz z nieba przypatruje się nam ks. Franciszek Blachnicki - mówił podczas uroczystego otwarcia Centrum Krucjaty Wyzwolenia Człowieka w Krościenku nad Dunajcem ks. dr Marek Sędek, moderator generalny Ruchu Światło-Życie.

Kopia Górka stała się wyjątkowym miejscem dla sługi Bożego, który miał wizję żywego Kościoła. - Jeden z kapłanów powiedział: „pamiętam, jak ksiądz Blachnicki prowadził nas po polanie i mówił, że tu będzie kiedyś kościół Krucjaty Wyzwolenia Człowieka. Póki co mamy w budynku kaplicę - dodał ks. dr Marek Sędek. Jej poświęcenie odbędzie w czerwcu, w 45. rocznicę ogłoszenia krucjaty, które odbyło się w czasie pierwszej pielgrzymki św. Jana Pawła II do ojczyzny.

CZYTAJ DALEJ

Werona czeka na papieża: pielgrzymka pod znakiem pokoju

2024-05-03 10:24

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Werona

materiał prasowy

Dziesięć lat od ostatniej Areny Pokoju, w Weronie odbędzie się kolejne spotkanie przypominające o dziedzictwie tego włoskiego miasta, które leży na „skrzyżowaniu kultur i narodów”. - Udział papieża w tym wydarzeniu przyczyni się do wzmocnienia naszego wołania na rzecz pokoju i sprawiedliwości - mówi burmistrz Damiano Tommasi. Franciszek będzie w Weronie 18 maja, w wigilię uroczystości Zesłania Ducha Świętego.

Misyjne zaangażowanie na rzecz pokoju

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję