Ściany jarosławskiej Bazyliki Matki Bożej Bolesnej są pokryte
niemal w całości wspaniałymi barokowymi freskami - jednymi z najcenniejszych
w naszym województwie. W roku 1723 nadworny malarz kasztelanowej
krakowskiej Elżbiety Sieniawskiej, włoski mistrz Józef Rossi wykonał
najcenniejsze polichromie na sklepieniu nawy głównej. Szczególnym
pięknem i rozmachem odznacza się centralna kompozycja przedstawiająca
Wniebowzięcie Matki Bożej. Staraniem zaś biskupa przemyskiego Aleksandra
Antoniego Fredro, w latach 1731-1732 dwaj franciszkanie Adam Swach
i Joachim Ornanus wykonali dekorację malarską ścian nawy głównej,
nawy południowej i kaplic pseudotranseptu.
Pomimo burzliwych dziejów naszych terenów, kościół na
szczęście nie uległ poważniejszym uszkodzeniom. W latach 50. poprzedniego
stulecia miała miejsce ostatnia konserwacja polichromii ścian bazyliki.
Ze względu na duże zabrudzenia i uszkodzenia rozpoczęto w czerwcu
2001 r. konserwację tych cennych malowideł. Jako pierwsza została
odnowiona kaplica pseudotranseptu pw. św. Jana Nepomucena. Następne,
już odnowione, to kaplice nawy północnej: Świętych Relikwii i św.
Ignacego Loyoli, ich remont został zakończony w lipcu 2002 r. Jesienią
rozpocznie się restauracja kolejnych dwóch kaplic nawy północnej:
św. Franciszka Ksawerego i Świętego Krzyża. Renowację prowadzi zespół
konserwatorów z Krakowa pod kierownictwem Andrzeja Guzika.
Szczególne słowa podziękowania składam Konserwatorowi
Wojewódzkiemu, Mariuszowi Czubie, za wsparcie finansowe a także Fundacji
Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz marszałkowi Sejmiku Wojewódzkiego
Bogdanowi Rzońcy oraz Władzom Miasta Jarosławia także za wkład w
odnowę tego unikalnego zabytku. Mam nadzieję, że jest to początek
przywrócenia pełnego blasku świątyni dominikańskiej w Jarosławiu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu